Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Od reformy k reformě. Učitelé a žáci královéhradecké hlavní školy v letech 1777-1870.
Rok: 2021
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Královéhradecko
Strana od-do: 101-120
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Od reformy k reformě. Učitelé a žáci královéhradecké hlavní školy v letech 1777-1870. Historie královéhradeckého základního školství ilustruje jednotlivé etapy zhruba stoletého vývoje rakouského vzdělávací systému, cestu od tereziánských reforem do druhé poloviny 19. století, od nekvalifikovaného učitele, vyučujícího několik desítek dětí v polorozpadlém stavení na městském hřbitově, po sbor kvalifikovaných učitelských sil, vzdělávajících téměř šest set žáků hlavní, nižší reálné a dívčí školy. Mikrohistoricky zaměřená studie sleduje organizační vývoj školy, analyzuje proměny výuky a vztah školy k nadřízeným úřadům. Všímá si vzdělání a postavení učitelů, jejich platových poměrů. Sleduje vývoj školní docházky a problematiku školného. Zkoumá sociální složení žáků. Zdůrazňuje specifika tohoto procesu v Hradci Králové: probíhal zde v prostoru vymezeném pevností, v sídle krajského úřadu a nekompromisně dozírající konzistoře, v sousedství gymnázia, biskupského semináře a prosperujícího knižního nakladatelství a místě aktivní vlastenecké komunikace. školství; Hradec Králové; tereziánské reformy; Hasnerova reforma; mikrohistorie
eng "From Reform to Reform: Teachers and Pupils of the Hradec Králové Main School in 1777—1870" The approximately 100-year period during which the basis of a functional school system was developing in the Austrian lands is one of the key stages in the formation of modern Czech society. The lower, elementary education constituted the decisive link in this system. Its reconstruction was initiated by the School Patent (Schulpatent) of 1775, perceiving schooling as a matter of policy, and completed by the Hasner Act of 1869. The School Patent freed education of the domination of the Church temporarily, the Hasner Act ‒ despite a certain compromise, which was the amendment of 1883 ‒ permanently. The history of primary education in Hradec Králové illustrates the particular stages of the development of this educational system: from an unqualified teacher, schooling a few dozen children in a semi-dilapidated building in the town cemetery, to a staff of qualified teachers educating almost six hundred pupils at the main, lower real and girls’ school. Hradec Králové; 1776-1870; education; reforms; compulsory education