Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Povídky prvního dílu Gogolových Večerů na dědince blízko Dikaňky a jejich operní zpracování
Rok: 2020
Druh publikace: odborná kniha
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Povídky prvního dílu Gogolových Večerů na dědince blízko Dikaňky a jejich operní zpracování Kniha se v úvodní části zabývá vztahem N. V. Gogola k hudbě a zjišťuje důvody k tak četnému zhudebňování jeho tvorby. Hlavní pozornost je pak věnována analýze oper, jež byly zkomponovány na základě skazových povídek prvního dílu jeho Večerů na dědince blízko Dikaňky. Jedná se o monografii interdisciplinární, pohybující se na rozhraní literární vědy a muzikologie, která primárně zkoumá, jak jsou zmíněné Gogolovy povídky ztvárněny v operních libretech a hudbě. Současně chce odpovědět na otázku, jakým způsobem, do jaké míry a jakými vyjadřovacími prostředky se autorům podařilo zachovat a vystihnout kvalitu literární předlohy, charakteristiku postav i umělecký záměr textu, včetně specifických rysů literárního žánru skazu. Zároveň si studie všímá, jak se projevil individuální i národní naturel, svébytný umělecký styl a invence jednotlivých skladatelů na celkovém obrazu kompozice. Dalším ze sledovaných prvků je pronikání folklorních tradic i narativů do Gogolových skazů, jejich následné převedení do operních libret a využití motivů lidových písní, obřadů a zvyků v hudebním zpracování. Publikace neopomíjí ani umělecko-historický kontext a atmosféru doby, v níž jednotlivé opery vznikaly. N.V. Gogol; povídka; skaz; opera; folklor; M. P. Musorgskij; B. K. Janovskyj; I. Knorr; J. Stankovyč; P. Sokalskyj; N. Rimskij-Korsakov;M. Lysenko; J. Jaroslavenko-Vinckovskyj
eng Operas Based on the Short Stories of the First Volume of Gogol’s Evenings on a Farm near Dikanka The monograph deals with N. V. Gogol’s relation to music and tries to find the reasons why his works were set to music so often. However, it primarily focuses on the analysis of the operas which were created on the basis of the first volume of Evenings on a Farm near Dikanka, specifically, the compositions by M. P. Mussorgsky (The Fair at Sorochyntsi), I. Knorr (Dunja), Y. Stankovych (When the Fern Blossoms – the part called Kupalo), P. Sokalsky (May Night), N. Rimsky-Korsakov (May Night), M. Lysenko (The Drowned Maiden) and Y. Yaroslavenko-Vinckovsky (Sorceress). The study particularly examines how the mentioned Gogol’s stories are rendered in the opera libretti and music, to what extent and by what means of expression the authors succeeded in keeping and capturing the quality of the literary original, the attributes of characters, and the artistic intention of the text, including typical and specific features of Gogol’s “skaz”. N.V. Gogol; short story; skaz; opera; folklore; M. P. Musorgsky; B. K. Yanovsky; I. Knorr; J. Stankovych P. Sokalsky; N. Rimsky-Korsakov;M. Lysenko; Y. Yaroslavenko-Vinckovsky