Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Historická věda a její bodové hodnocení v České republice za období 2013-2015
Autoři: Vorel Petr
Rok: 2018
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Český časopis historický
Strana od-do: 131-157
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Historická věda a její bodové hodnocení v České republice za období 2013-2015 Článek shrnuje průběh a výsledky plošného systému hodnocení publikačních výsledků vědy a výzkumu v oboru „historie“ v České republice za období 2013-2015.  Na základě takto získaných dat byly přerozdělovány finanční prostředky na další rozvoj výzkumných organizací. Za obor „historie“ bylo každý rok v průměru vykazováno okolo 1800 jednotlivých výsledků (odborných knih, kapitol v knihách a článků v odborných časopisech). Autor popisuje metodiku hodnocení  a uvádí i jména konkrétních historiků, kteří byli členy hodnotícího panelu. Na závěr shrnuje hlavní pozitiva a negativa, která tento model hodnocení přinesl ve srovnání s jinými evaluačními systémy.  Bodový systém, generující přímo finanční prostředky pro další výzkum, ovlivnil obor „historie“ ve sledovaném výrazně kvantitativně.  Tento jev  však bylo možné eliminovat díky fyzické verifikaci všech předložených výsledků a jejich rozřazení do kvalitativní škály. Historie; evaluace; Česká republika; 2013; 2015
eng Historical science and its evaluation in the Czech Republic from 2013 to 2015 This article recapitulates the course and results of the overall assessment of publication results, both for the science itself and research, in the discipline of “history” in the Czech Republic from the period 2013–2015. Based on the data acquired in this manner, the re-distribution of financial means for further development of individual research organisations was carried out. On average, the discipline of “history” annually presented about 1800 separate results (academic volumes, chapters in books and articles in scholarly periodicals). The author outlines the methodology of assessment and states the names of actual historians who were members of the panel of assessors. In conclusion he lists the main pros and cons, which this model of assessment brought compared to other systems of assessment. The points system, which directly generates finances for further research, influenced the discipline of “history” considerably in terms of quantity during the period concerned. However, it was possible to eliminate this phenomenon thanks to the physical verification of all submitted results and their allocation on a qualitative scale. History; evaluation; Czech Republic; 2013; 2015