Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Participační hra a pocit zázraku. Poznámky k numinózně-kooperativnímu modelu populární kultury
Rok: 2018
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Český lid
Strana od-do: 425-440
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Participační hra a pocit zázraku. Poznámky k numinózně-kooperativnímu modelu populární kultury Studie oproti dnes převažujícímu neomarxistickému konceptu hegemonie upřednostňuje při výzkumu populární kultury model participační kultury, založený na představě o spolupráci mezi činiteli kulturního průmyslu a jeho uživateli, zejména v prostředí některých subkultur. Autor studie doplňuje tuto myšlenku o pojem participační hry jako podstatném principu geneze a recepce populární kultury. Tento herní prvek klade do souvislosti s archetypálně-mytickým myšlením, vlastním také současnému člověku, které vnáší do populární kultury pocit posvátna (numinozity). Autor považuje zmíněný fenomén za zvláště významný především v oblasti populární fantastické literatury (science fiction, fantasy), mezi jejíž základní charakteristiky patří tzv. pocit zázraku (sense of wonder). Jako jeden z konkrétních tvůrčích projevů religiozity na herním základě uvádí fanfiction, v níž „amatéři“ po svém přetvářejí a reinterpretují popkulturní artefakty. populární kultura; participační kultura; hra; mýtus; numinosum; pocit zázraku
eng Participatory Game and Sense of Wonder. Some Notes on the Numinose-Cooperative Model of Popular Culture Against the currently prevailing neomarxist concept of hegemony, applied in the research of popular culture, this study uses the model of participative culture. It is based on the idea of cooperation between agents of cultural industry and its users, especially in the environment of distinct subcultures. The author of the study complements this idea with the concept of participatory game as a fundamental principle in the genesis and reception of popular culture. This game element is related to the concept of archetypal-mythical thinking, which is characteristic of the present-day man as well. This concept brings the sense of the sacred into popular culture. The author sees this phenomenon as particularly important, especially in the area of popular fantastic literature (science fiction, fantasy), whose basic characteristics include the so-called sense of wonder. He claims fanfiction, in which "amateurs" recreate and reinterpret popcultural artifacts, as one of the specific creative expressions of religiosity on a game-based basis. popular culture; participatory culture; game; myth; numinosum; sense of wonder