Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Svatý u mostu a osmnáct malých uličníků. (Ne)slavná epizoda svatojánského kultu na Královéhradecku v souvislostech východočeské hereze
Autoři: Panoch Pavel
Rok: 2017
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Gender history - to přece není nic pro feministky : kniha, kterou napsali přátelé a studenti Mileny Lenderové u příležitosti jejího těžko uvěřitelného životního jubilea
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 97-107
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Svatý u mostu a osmnáct malých uličníků. (Ne)slavná epizoda svatojánského kultu na Královéhradecku v souvislostech východočeské hereze Téma tragického osudu historické postavy vikáře Jana Nepomuckého (před rokem 1350-1393) je důležitým prvkem středoevropské barokní zbožnosti. Legendární tradice tohoto prvo-mučedníka zpovědního tajemství se dokonce stala symbolem úspěšné obnovy katolicismu v Čechách. Studie je věnována tématu kultu sv. Jana Nepomuckého v 17. a 18. století ve východních Čechách, na území s aktivními skupinami tajných českých protestantů. Popisuje kauzu zhanobení světcovy sochy z roku 1717 v Černožicích skupinou výrostků a jejich výstražné potrestání. Dramatická peripetie svatojánského kultu dala nábožensko-společensky neurčité oblasti východních Čech v 17. a 18. století specifický charakter, odrážející nejen duchovní a estetické formy barokní éry, ale i jeho ideologické , konfesionální a sociální konflikty. Sv. Jan Nepomucký; baroko; protireformace; ikonoklasmus; sochařství; východní Čechy
eng The Saint near the Bridge and Eighteen Little Urchins. The (In)famous Case of St. John of Nepomuk´s Cult in thhe hradec králové Region and Heresy Movement in eastern Bohemia The study is devoted to a little rigmarole from the history of Baroque St. John´s cult in the religiously heterogeneous region of East Bohemia, namely the disgrace of the wooden sculpture of St. John of Nepomuk, carried out by a group of rascals in Černožice in 1717. The article interprets a theater-staged capriccio in the context of other examples of iconoclasm and destruction the statues of the saints, which reflected the ideological, confessional and social conflicts of the Baroque epoch. St. John of Nepomuk; Baroque; Counter-Reformation; Ikonoklasm; Sculpture; Eastern Bohemia