Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Duch, věda a vzdělání v Jaspersových úvahách o univerzitě
Autoři: Prázný Aleš
Rok: 2017
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Výtvarná výchova : časopis pro výtvarnou a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní
Strana od-do: 6-20
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Duch, věda a vzdělání v Jaspersových úvahách o univerzitě Článek představuje Jaspersovo pojetí univerzity v souvislosti se třemi základními pojmy jejího určení: duch, vzdělání a věda. V jádru Jaspersovy koncepce stojí humboldtovská idea univerzity, která je založena na spjatosti vědy a výuky, z níž vzchází vzdělání. Univerzitu chápe Jaspers jako specifické místo, které má být zasvěceno hledání pravdy. Jakkoli mnozí kritici této Jaspersově představě vytýkají, že jde o neaktuální a neproblematizovaný relikt idealismu 19. století, Jaspers především po druhé světové válce poukazuje na neodlučitelnost vědy a humanity a na specifický význam univerzity pro zachování a obnovu demokratické společnosti. Univerzita, věda, vzdělání, filosofie, idealismus, Jaspers
eng Spirit, Science and Education in Jaspers´ Considerations on University The text presents Jaspers’s conception of University in the context of its elementary defining ideas: spirit, education and science. The Humboldt’s idea of University, based in the unity of science and teaching, which establishes education, lies in the centre of Jasper’s conception. Jaspers understands University as a specific space which is supposed to be dedicated to searching the truth. Even though there are many critics who comment on it, claiming it an out-of-date and non-problematized relict of idealism of the 19th century, Jaspers, especially after the World War II, points out the inseparability of science and humanity and the importance of University for maintenance and re-creation of a democratic society. University, Science, Education, Philosophy, Idealism, Jaspers