Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Moral Virtues in J. A. Comenius’ Mundus Moralis
Autoři: Šolcová Kateřina
Rok: 2017
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Ethics & Bioethics
Strana od-do: 119-126
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Pojetí ctností v Komenského Morálním světě Cílem stati je rekonstruovat Komenského pojetí morálních ctností, jak je představeno v Morálním světe (Mundus moralis), jenž je obsažen v Komenského díle De rerum humanarum emendatione consultatio catholica, zejména s ohledem na vztah, který má uvážlivost (prudentia) vůči ostatním kardinálním ctnostem. Komenského pojetí ctností je dále porovnáno s aristotelsko-scholastickým učením formulovaným především Tomášem Akvinským. V závěru je ukázáno, že je to právě postavení uvážlivosti, jakožto rozumové ctnosti, které významným způsobem spojuje Komenského koncepci s aristotelsko-tomistickou tradicí. Komenský; morální ctnosti; kardinální ctnosti; uvážlivost; Aristoteles; Tomáš Akvinský
eng Moral Virtues in J. A. Comenius’ Mundus Moralis The aim of the article is to reconstruct Jan Amos Comenius’ (1592–1670) conception of moral virtues as it is presented in his major work General Consultation on an Improvement of All Things Human (De rerum humanarum emendatione consultatio catholica), mainly in its part Pansophia – Mundus Moralis with respect to the role which prudence plays (prudentia) in relation to the other cardinal virtues – fortitude (fortitude), justice (justitia), and temperance (temperantia). Comenius’ conception of virtues is further compared with the traditional Aristotelian-Scholastic doctrine formulated prevailingly by Aquinas. In conclusion, it is shown that it is the position of prudence (prudentia), as an intellectual virtue that connects significantly Comenius with the Aristotle-Thomistic tradition in this perspective. Comenius; moral virtues; cardinal virtues; prudence; Aristotle; Aquinas