Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Ikonopis současné Koptské ortodoxní církve v návaznosti na tzv. „koptský revival“ v Egyptě 20. stol. – „národní obrození v koptské ikonografii“
Autoři: Civínová Veronika
Rok: 2016
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Staré a nové. Staré jako východisko či překážka? : sborník příspěvků z mezinárodní konference studentů doktorských programů
Název nakladatele: Univerzita Karlova
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 427-437
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Ikonopis současné Koptské ortodoxní církve v návaznosti na tzv. „koptský revival“ v Egyptě 20. stol. – „národní obrození v koptské ikonografii“ Hlavní myšlenka příspěvku je, že počátky současného koptského ikonopisu (vycházející z práce Isháqa Fanúse) a jeho prvky inspirace ve staroegyptském umění, jsou součástí vytváření identity Koptů na národně-etnickém základě a zároveň součástí tzv. revivalu Koptské Orthodoxní Církve. Jedním ze základů koptské identity, je prokazování kontinuity koptského národa se starými Egypťany. Pod vlivem „západního“ pojetí národa, pak Kopti sebe sama chápou jako přímé (christianizované) dědice staroegyptské kultury. Tento vliv lze sledovat jak skrze akademickou rovinu koptologie a v politice, ale nalezl také své místo v některých theologických pojednáních. Dalším důvodem k znovuvytvoření koptského ikonopisu, je potřeba vymanění se z vlivu západních církví a potřeba navázat na své pravoslavné kořeny, jež se vlivem západní misie vytrácely. Současný koptský ikonopis; Koptská identita; faraonismus
eng Icon-painting in Contemporary Coptic Orthodox Church in connection with the "Coptic Revival" in 20th century Egypt - "The National Revival in Coptic Icon-painting" The main idea that I will pursue in this arti­ cle is that the beginnings of contemporary Coptic icon-painting (with its origins in the work of Isháq Fanús) and the elements in ancient Egyptian art that inspired it are an integral part of the creation of a Coptic identity on a national and ethnic basis, and at the same time part of the "revival" of the Coptic Orthodox Church. One of the basic features of the Coptic identity is demonstrating the continuity be­ tween the Coptic nation and the ancient Egyptians. Under the influence of the Western concept of "na­ tíon', the Copts see themselves as the direct (Chris­ tianised) heirs of the ancient Egyptian culture. This influence can be traced both on the academic Jeve! of Coptology and in politics, but has also found its place in some theological treatises. Another reason for the revival of Coptic icon-painting is the need felt by the Copts to emancipate themselves from the influence of the Western churches and to reconnect with their Orthodox roots, which had become lost under the influence ofWestern missions. Contemporary Coptic Iconography; Coptic Identity; Faraonism