Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Skazy prvního dílu Gogolových Večerů na dědince blízko Dikaňky a jejich operní paralely
Rok: 2016
Druh publikace: ostatní - dizertace
Název nakladatele: Univerzita Palackého Olomouc
Místo vydání: Filozofická fakulta, Univerzita Palackého, Olomouc
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Skazy prvního dílu Gogolových Večerů na dědince blízko Dikaňky a jejich operní paralely Disertační práce se zabývá vztahem N. V. Gogola k hudbě a zjišťuje důvody tak četného zhudebňování jeho tvorby. Zejména však zkoumá, jak jsou Gogolovy povídky z prvního dílu Večerů na dědince blízko Dikaňky ztvárněny v operních libretech a hudbě, do jaké míry, jakým způsobem a vyjadřovacími prostředky se jejich autorům podařilo zachovat a vystihnout kvalitu literární předlohy, charakteristiku postav i umělecký záměr textu včetně typických a specifických rysů skazu. Konkrétně se jedná o analýzu oper Modesta Petroviče Musorgského (Soročinský jarmark), Iwana Knorra (Dunja), Jevhena Stankovyče (Kdy kvete kapradí – část Kupalo), Petra Sokalského (Májová noc), Nikolaje Rimského-Korsakova (Májová noc), Mykoly Lysenka (Utonulá) a Jaroslava Jaroslavenka-Vinckovského (Vědma). Nikolaj Vasiljevič Gogol; skaz; opera; Modest Petrovič Musorgskij; Iwan Knorr; Jevhen Stankovyč; Petro Sokalskyj; Nikolaj Rimskij-Korsakov; Jaroslav Jaroslavenko-Vinckovskyj
eng Skaz of the First Volume of Gogol`s Evenings on a Farm near Dikanka and Its Opera Parallels The dissertation deals with N. V. Gogol`s relation to music and tries to find the reasons why his works were set to music so often. However, it primarily focuses on the analysis of the operas which were created on the basis of the first volume of Evenings on a Farm near Dikanka, specifically, the compositions by M. P. Mussorgsky (The Fair at Sorochyntsi), I. Knorr (Dunja), Y. Stankovych (When the Fern Blossoms – the part called Kupalo), P. Sokalsky (May Night), N. Rimsky-Korsakov (May Night), M. Lysenko (The Drowned Maiden) and Y. Yaroslavenko-Vinckovsky (Sorceress). The study particularly examines how the mentioned Gogol`s stories are rendered in the opera libretti and music, to what extent and by what means of expression the authors succeeded in keeping and capturing the quality of the literary original, the attributes of characters, and the artistic intention of the text, including typical and specific features of Gogol`s “skaz”. Nikolai Vasilievich Gogol; skaz; opera; Modest Petrovich Mussorgsky; Boris Karlovich Yanovsky; Iwan Knorr; Yevhen Stankovych; Pyotr Sokalsky; Nikolai Rimsky-Korsakov; Mykola Lysenko; Yaroslav Yaroslavenko-Vinckovsky