Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Bulharský sen o rozkoši aneb dotyky obrozenecké smyslnosti
Autoři: Kouba Miroslav
Rok: 2015
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Slavica Wratislaviensia
Strana od-do: 399-407
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Bulharský sen o rozkoši aneb dotyky obrozenecké smyslnosti Příspěvek si klade za cíl interpretovat proměny v obrazu ženy, její krásy a smyslnosti v době bulharského národního obrození. Pozornost se soustředí na několik rovin bulharského obrozeneckého diskurzu, v jehož rámci jsou analyzovány vybrané literární vazby, které mohou naznačit pojetí partnerského života u vybraných představitelů jazykově-literárního obrození. Tento měnící se vztah je zároveň potvrzením dynamiky a vnitřní periodizace samotného národního hnutí. Příspěvek tak sleduje na příkladu konkrétních osobností transformující se společenské konvence v rovině osobního života, který se postupně začíná rozvíjet v dimenzi symbolicky hodnotových protikladů (zejména symbolická provázanost vlast – matka – žena). S těmito symboly souvisí také postupně se rodící smyslový ideál bulharské obrozenecké ženy a s ním spjaté náznaky erotických impulsů v literární tvorbě vybraných obrozeneckých osobností. Pozornost je věnována i ztvárnění bulharské ženy v pojetí obrozeneckého výtvarného umění (Georgi Dančov a Nikolaj Pavlovič). Bulharsko; národní obrození; obraz ženy; erotika; smyslnost; Georgi Dančov; Nikolaj Pavlovič
eng Bulgarian Dream of Delight, or Touch of the Revivalist Sensuality This article attempts to concretize the image of women in the context of the modernization of society at the time of the Bulgarian National Revival. Women, their beauty and erotic impulses are, at the beginning of the national movement, associated with the conventions of a patriarchal society, which is based on the medieval worldview. Approach to eroticism, pleasure and the ideal of female / male attractiveness during the "long" 19th century was gradually changing. This article therefore aims to interpret the outlined themes in several planes of Bulgarian National-Revival-discourse. It points out two fundamental female models in the literature of the Bulgarian National Revival: on the one hand, the image of the Mother Bulgaria (“Mati Bolgaria”), on the other hand – princess Rayna (“Rayna knyaginya”). Their semiotic interpretations emphasize the dialogue with fine art. The paper in this sense observes the images of women in the paintings of Georgi Danchov and Nikolay Pavlovlich. Bulgaria; National Awakening; image of woman; erotica; sensuality; Georgi Danchov; Nikolay Pavlovich