Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Transformácia náhradnej starostlivosti na Slovensku – proklamácie a realita
Rok: 2015
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Sociální pedagogika
Název nakladatele: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Místo vydání: Zlín
Strana od-do: 64-75
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Transformace náhradní péče na Slovensku – proklamace a realita Autor prezentuje proces transformace institucionální i rodinné náhradní výchovy ve Slovenské republice ve třech rovinách. Jde o společensko-politické kontexty, které vedly jednak k tomu, že „školní“ i „zdravotnické“ dětské domovy přešli na Slovensku pod sociální rezort, jednak k tomu, že se přetrhla kontinuita změn, přikročilo se k systémovému řezu a odmítali se veškeré zkušenosti získané v předchozím období. Postupně se odbourávalo téměř vše, co se spojovalo s výchovou. V druhé rovině předkládá vybrané „transformační“ proklamace, očekávání, ale i některé praktické kroky spojené s transformační kampaní. Ve třetí rovině reflektuje některé současné odborné problémy náhradní výchovy, které vyplývají z „politických“ zadání, nekvalitního systému i nedostatečného respektování psychologických a pedagogických poznatků.
eng Foster Care and Its Transformation in Slovakia – Proclamation and Reality The author presents the process of transforming residential institutional care and foster family care in the Slovak Republic at three levels. It is a socio-political context that led firstly to the fact that "education" and "health" orphanages passed into the social sector, secondly, the continuity of the changes was disrupted. They rejected any experience from the previous period and gradually liquidated almost everything that was associated with education. On the second level the author states selected "transformation" proclamation expectations, but also some practical steps associated with the transformation campaign. On the third level the author reflects some current technical problems of substitute care arising from 'political' awarding, poor quality and lack of respect for psychological and pedagogical knowledge. transformation; foster care; children´s home (orphanage); professional foster family