Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Pedagogické aspekty náhradní rodinné péče
Rok: 2015
Druh publikace: odborná kniha
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Pedagogické aspekty náhradní rodinné péče Při výchově a vzdělávání dětí v náhradní rodinné péči se pěstouni a osvojitelé setkávají s mnoha situacemi, které běžní rodiče nezažívají. Autorka se proto zabývá vybranými pedagogickými aspekty náhradní rodinné péče, které se dnes ukazují jako zásadní a které mohou významně ovlivnit její průběh. Ty se pak snaží blíže analyzovat. Jedná se o postavení a význam rodiny ve společnosti, motivaci k přijetí dítěte, chápání náhradního rodičovství, vzdělávání náhradních rodičů, průběh socializace dítěte v rodině i ve škole, rozvoj podpůrných pedagogických aktivity pro rodinu a nakonec vzdělávání dítěte. Podstatná část textu je věnována výsledkům kvalitativního výzkumu zaměřeného na proces vzdělávání dětí. Položena je základní otázka: Jak probíhá vzdělávání dítěte v náhradní rodinné péči z pohledu náhradních rodičů a co ho ovlivňuje? Výzkum je zpracován jako mnohopřípadová studie. Ukazuje, že náhradní rodiny tvoří svůj vlastní záměrný způsob dosahování výchovně-vzdělávacích cílů, který je pojmenován jako rodinné kurikulum. dítě; náhradní rodinná péče; osvojení; pěstounská péče; socializace; výchova; vzdělávání; případová studie
eng Pedagogical Aspects of Foster Care and Adoption The aim of the publication is to clarify the role of foster and adoptive families in the society from a pedagogical perspective. This work presents elaboration of selected pedagogical aspects that appear to be essential in foster and adoptive care. These are the importance of the family in society, the motivation for adopting or fostering a child, adoptive and foster parenting, education of adoptive and foster parents, the child's socialization, socio-pedagogical support network for adoptive and foster families and the child's education. The research part of the paper deals with the process of education of the child in substitutional family care from the perspective of adoptive and foster parents. The research was conducted as a qualitative survey by the multiple-case study design based on interviews with adoptive and foster parents. The research results show that the foster and adoptive families create their own deliberate way of achieving educational goals that can be termed family curriculum. child; substitutional family care; adoption; foster care; family; parenting; motivation; socialization; school; education; case study