Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Comenius´ Concept of Politics
Autoři: Prázný Aleš
Rok: 2015
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Gewalt sei ferne den Dingen! : Contemporary Perspectives on the Works of John Amos Comenius.
Název nakladatele: Springer VS
Místo vydání: Wiesbaden
Strana od-do: 357-367
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Komenského pojetí politiky Komenský se zabývá politikou v souvislosti s theologickým nárokem na reformu lidství. Tato reforma lidství je výsledkem zápasu o obnovení Božího obrazu v člověku. Podle Komenského je měřítko racionální politiky vždy spojeno s tímto theologickým nárokem. Komenský se v této souvislosti odvolává na představitele řecko-římské antiky a novověkého období jakož i na biblické autory. Komenského záměrem je přimět člověka k tomu, aby politiku pojímal racionálně jako úkol výchovy a vzdělanosti. Podobně jako Platón pohlíží Komenský na politiku sub specie educationis. Komenský ukazuje, že filosofie, náboženství a politika jsou navzájem komplementární a že o nich nelze uvažovat bez vzájemných souvislostí. Komenský; politika; ethika; theologie; náboženství; filosofie výchovy
eng Comenius´ Concept of Politics Comenius reflects on politics in connection with the theological claim on the reform of mankind. This reform of mankind is the outcome of the contest to restore the image of God in man. With Comenius, the measure of rational politics is always this theological claim. Comenius mentions many representatives of GrecoRoman Antiquity and of the modern period in addition to biblical authors. Comenius’ intention to bring man to reasonably led politics is in fact an educational task. Like Plato, Comenius puts the issue of politics sub specie educationis. However, as a thinker of the whole, Comenius knows well that philosophy, piety and politics are complementary and that they therefore cannot be discussed without mutual consideration. Comenius; Politics; Ethics; Theology; Religion; Philosophy of Education