Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Logopedická intervence v kontextu služby sociální prevence rané péče
Rok: 2014
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Komunikace a handicap II: sborník textů mezinárodní vědecké konference
Název nakladatele: Gaudeamus
Místo vydání: Hradec Králové
Strana od-do: 156-164
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Logopedická intervence v kontextu služby sociální prevence rané péče Dle zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách v platném znění je „raná péče terénní služba, popřípadě doplněná ambulantní formou služby, poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je ohrožen v důsledku nepříznivého zdravotního stavu. Služba je zaměřena na podporu rodiny a podporu vývoje dítěte s ohledem na jeho specifické potřeby“. Služba obsahuje mimo jiné výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, tedy i logopedickou intervenci. Cíl: Cílem sdělení je informovat o možnostech a efektivitě logopedické intervence v rámci terénní služby sociální prevence rané péče včetně statistických dat a kazuistiky. Metodika: Ve studii jsou prezentovány kvantitativní výsledky desetiletého statistického šetření (Šándorová, Jirava, 2013) v konkrétním zařízení, které poskytuje ranou péči. Je zpracován nárůst počtu klientů v jednotlivých letech, procentuální podíl jednotlivých diagnóz, získávání odborných informací o vývoji dítěte a vývoj průměrných hodnot věku klientů a délky péče. V rámci kvalitativní metod je využito kazuistiky dítěte s vývojovou dysfázií. Výsledky: Potvrzují efektivitu poskytované rané péče včetně logopedické intervence. Z kvantitativního desetiletého statistického šetření vyplývá zejména významný nárůst počtu klientských rodin, kterým je raná péče poskytována. Závěr: Ve vztahu k logopedické intervenci lze shrnout závěr do jedné důležité věty: s terapií narušených preverbálních a samotných komunikačních schopností je nutné začít včas, protože fyziologický základ pro komunikaci se významně vyvíjí od narození, a pokud je podezření na poruchu celkového fyziologického vývoje, je ohrožen i vývoj komunikační. Ve vztahu k poskytované službě sociální prevence rané péči lze shrnout, že je efektivní vzhledem k prevenci druhotného postižení, ekonomická vzhledem k prevenci institucionální a ústavní péči a etická vzhledem k prevenci segregace. raná péče; dítě raného věku; sociální služba; statistické šetření; kazuistika; vývojová dysfázie
eng Speech therapy intervention in the context of social prevention services, early intervention This study investigates the quantitative results of a ten-year statistical survey (Šándorová, Jirava, 2013) in the specific equipment that provides early care. It is elaborated increase the number of clients individual years, the percentage of of diagnoses, obtaining of professional information about child development and evolution of the average age of clients and longitude care. The qualitative methods used case studies of children with developmental dysphasia. We confirm the effectiveness of providing early care including speech therapy. Quantitatively, the ten-year statistical survey follows in particular significant growth the number of client families, which Early intervention is provided. In relation to speech intervention conclusion can be summarized in one important phrase: with therapy alone and disrupted pre-verbal communication ability must be started in time, because the physiological basis for communication with the significantly evolves from birth, and if it is suspected that the overall disturbance of physiological development is threatened by development and communication. In relation to the service provided social care, early prevention can be summarized that it is effective in order to prevent secondary disabilities, in order to prevent economic and institutional residential care and ethics in order to prevent segregation. early intervention; child early age; social service; statistical surveys; case study; developmental dysphasia