Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Dark Memory
Autoři: Tošner Michal | Bařinka Petr | Borik Michal
Rok: 2014
Druh publikace: konference, workshop, výstava
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Dark Memory Společnou vzpomínkou jednoho českého a jednoho slovenského autora je povětšinou prostředí socialistické moderny bývalého Československa 70. a začátku 80. let. Socialistická moderna je dobou jejich dětství, ke které se vrací. Na minulost se dívají zpětně pohledem dospělého a spatřují v ní určité nehybné napětí. Vracejí se k ní skrze dětskou fantazii nebo zachycují okamžik výrazného prožitku okolního světa. Vizuální rekonstrukce paměti z dílny vystavujících autorů demonstruje sice především osobní návrat k minulosti, ale svým gestem svádí ke vzpomínání i návštěvníka samotného. Paměť není tím, co nám o minulosti vypráví historie nebo politika. Ve vlastní paměti se přítomnost setkává se vzpomínkou, kde se čas promítá jako trvání. Potkáváme sami sebe a díváme se na sebe z horizontu naší přítomnosti. Umělecká díla s tématem paměti přivádějí návštěvníka k uvědomění, že v paměti je uschováno mnoho netušených a překvapivých vzpomínek. Pamatujeme si celá města, celé krajiny, celé domy. Naše potemnělá paměť je zdrojem neuvěřitelného množství obrazů. A fakt, že vzpomínky nejsou přesným otiskem skutečnosti je činní o to hodnotnějšími. Nesou totiž navíc kvalitu prožitku. Čas míjí, ale minulé nemizí beze stopy. Obrazy zůstávají ukryty v paměti, v temné šachtě obraznosti, v pomyslném depozitáři, ze kterého tu a tam vytáhneme některý na světlo světa. Paměť; imaginace; socialistická moderna; kritika
eng Dark Memory Shared memories of one Czech and one Slovak author is devoted to the environment of a socialist modernism former Czechoslovakia 70s and early '80s. Socialist modernism is the time of their childhood, to which it returns. They are looking back at the past form the adult point of view and they see it in their static intensity. They are returning to the past through a child's imagination or capture a moment of significant experience of the outside world. A reconstruction of the visual memory of the exhibiting artists is demonstrated mainly through personal return to the past, but their gestures bring us to remembrance and visitors alone. Memory is something more, than what tells us about history or politics. In proper memory, the presence encounters the past and the projected time as duration is emerging. We meet ourselves and look at ourselves from the horizon of our presence. Artwork with the theme of memory let us realize, that memory is endless source of many unforeseen and surprising memories. We could find there whole cities, landscapes, entire houses. Our shadowy memory is the source of the incredible amount of images. And the fact that memories are not exact imprint of reality makes them even more valuable. Moreover, they bear the quality of the experience.Time passes, but the past does not disappear without a trace. The images remain hidden in memory, in a dark pit of imagery, in the imaginary depositary, from which we could to pull them out to the light of the day. memory; imaginary; socialist modernism; critique