Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Sókratova láska a „homérská“ ctižádostivost
Autoři: Hejduk Tomáš
Rok: 2014
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Reflexia Homéra v antickej filozofii
Název nakladatele: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Místo vydání: Banská Bystrica
Strana od-do: 68-79
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Sókratova láska a „homérská“ ctižádostivost Zatímco u Homéra erós sídlí v thymu a thymos je rozhodující kategorií homérské antropologie, v Platónových dialozích thymos a) je umenšen na jednu část duše a b) „funguje“ jinak, už ne jako touha po cti a slávě (filo-timia), nýbrž jako – v erotickém kontextu – touha po toužení samém a touha po moudrosti (filo-sofia). Druhá změna (b) přitom oslabuje první (a) a udržuje thymos v centru jedince. Na druhé straně i u Homéra lze koneckonců mluvit o erótu, jen se musíme zbavit všech nutkání vidět ho jako ústřední, „pritifikované“ (přikrášlené) dění v lidském životě. Eros;láska;Homér;Sókratés;Platón;ctižádostivost
eng Socrates´ love and "homeric" love for honour While in Homer eros resides in thumos and thumos is the crucial category in the Homeric anthropology, in Plato´s dialogues thumos a) is reduced only to one part of soul, and b) works differently, i.e. not as a desire for honour and fame (philo-timia), but in a new erotic context as a desire for the desire itself and as a desire for the wisdom (philo-sophia). The second modification (b) at the same time weakens the first one (a) and keeps thumos as a centre of individual. On the other hand it is possible to speak about eros also in terms of Homer, the only thing we have to comply with is that love is not crucial affair both in individual and social life. Eros;Love;Homer;Socrates;Plato;Thumos