Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The Man of Comenius’ Labyrinth
Autoři: Prázný Aleš
Rok: 2014
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Jan Amos Comenius Unchanging Legacy in Changing Society
Název nakladatele: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Místo vydání: Ústí nad Labem
Strana od-do: 47-55
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Komenského člověk labyrintu Stať pojednává o konceptu lidství v díle Komenského. Ukazuje jeho theologicko-filosofické předpoklady, které nelze redukovat na pouhé pedagogicko-didaktické snahy. Lidství je u Komenského založeno v křesťanském pojetí dějin a odtud vychází i jeho nadčasová naléhavost. Přítomnost je u Komenského vyobrazena jako labyrint, v němž má člověk hledat pravdu věcí. Právě křesťanství představuje v této souvislosti celek, od něhož nelze Komenského pojetí výchovy oddělit. Výchova k lidství jakožto obnově obrazu Božího v člověku se objevuje jako integrální téma nápravy věcí lidských. Výchova k lidství u Komenského překračuje zpravidla instrumentalizační aktivity každodennosti a směřuje otázce po sebepoznání a identitě člověka ve světě. komeniologie, filosofie výchovy, pedagogika, etika
eng The Man of Comenius’ Labyrinth Chapter "Comenius’ Man of the Labyrinth" discusses Comenius’ concept of humanity. He shows that his theological-philosophic assumptions cannot be reduced to mere pedagogical-didactic efforts. For Comenius humanity is based in the Christian concept of history, and out of that comes his timeless urgency. Existence is pictured by Comenius as a labyrinth in which a person has to look for the truth of things. In this respect Christianity represents a whole, from which one cannot separate out Comenius’ concept of education. Education for humanity as restoring God’s image in human beings appears as an integral theme of remedy for human affairs. According to Comenius, education towards humanity usually exceeds the instrumentalizing activities of everyday life and aims at the question of self-knowledge and the identity of a person in the world. Comeniology, Philosophy of Education, Pedagogy, Ethics