Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Ztracený Humboldtův ráj: ideologie jednoty výzkumu a výuky ve vysokém školství
Autoři: Šima Karel | Pabian Petr
Rok: 2013
Druh publikace: odborná kniha
Název nakladatele: Slon
Místo vydání: Praha
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Ztracený Humboldtův ráj: ideologie jednoty výzkumu a výuky ve vysokém školství Jednota výzkumu a výuky není nezbytným základem moderních univerzit, nýbrž pouze dominantní ideologií západního vysokého školství v posledních dvou stoletích. Univerzity totiž jednak nikdy nedosáhly skutečné jednoty výzkumu a vývoje, a navíc empirické bádání nezjistilo žádný vztah mezi kvalitou výzkumu a kvalitou vzdělávání. Naše analýza naopak ukazuje, že ideologie jednoty zakrývá preferenci výzkumu a upozadění výuky, a ještě více upozadění toho, co se studující opravdu naučí. Proto tvrdíme, že osvobození od této ideologie by bylo nejen v zájmu studujících, protože by mohlo emancipovat vzdělání studujících, ale bylo by také v zájmu většiny akademiček a akademiků, stejně jako většiny vysokých škol, protože by mohlo vést k uznání šíršího spektra odborných a vzdělávacích aktivit, kterým se vysoké školy věnují. vysoké školy - vzdělávání - výzkum - ideologie
eng Humboldt´s lost paradise: ideology of the unity of research and teaching in higher education We argue in this book that the unity of research and teaching is not a necessary foundation of modern universities but rather an ideology that has dominated western higher education since the nineteenth century. Empirically, not only universities never achieved this ideal but research also shows no relationship between the quality of research and quality of teaching. Quite the contrary: our analysis shows that the ideology of unity masks the primary status of research and the subordinate status of teaching and especially of student learning. In conclusion, we argue that liberation from this ideology would be not only in the interest of students, because it could emancipate student learning, but also in the interest of the vast majority of academics and higher education institutions, because it could lead to the recognition of wider variety of scholarly and educational activities. higher education - teaching - learning - research - ideology