Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Rozvoj sociálních dovedností u žáků na I. stupni základních škol
Autoři: Zitková Helena
Rok: 2014
Druh publikace: odborná kniha
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Rozvoj sociálních dovedností u žáků na I. stupni základních škol Práce se zabývá problematikou rozvoje sociálních dovedností u žáků na I. stupni základní školy. Vzhledem k tomu, že sociální dovednosti se řadí mezi klíčové kompetence definované v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, úkolem učitelů je tyto dovednosti rozvíjet v rámci jakéhokoliv předmětu, a to již od počátku školní docházky dítěte. V rámci výzkumu byly zkoumány některé faktory, které mohou ovlivňovat míru osvojených sociálních dovedností, jako je například bydliště na vesnici nebo ve městě, sourozenecké konstelace nebo genderové rozdíly. V práci byly zkoumány komunikační dovednosti, dovednosti v oblasti spolupráce nebo řešení problémů, aktivita žáka, klima třídy, porozumění sociálním situacím a úroveň rozumového vývoje dítěte. Při výzkumném experimentu se žáci z experimentální skupiny zúčastnili intervenčního programu rozvoje sociálních dovedností, po jehož ukončení se předpokládalo zlepšení v oblasti sociálního vnímání a chování žáků. Hlavním cílem práce je přispět k rozvoji sociálních dovedností žáků na I. stupni základní školy z hlediska aktuálních potřeb kurikulární politiky České republiky. V práci bude představena výzkumná sonda, která byla uskutečněna u žáků 1. – 3. ročníků pardubických základních škol. sociální dovednosti; primární vzdělávání; rozvoj sociálních dovedností
eng Social Skills Training of Pupils in Primary Schools The book deals with the development of social skills of pupils in primary schools in the Czech Republic. Social skills are a part of key competences which are defined in our curricular documents. Thus, it is obvious that teachers should develop social skills of their pupils during their lessons from the very beginning of their school attendance and it doesn’t matter which subject they teach. In the research, various factors influencing the development of social skills were examined. These are, for example, place of living (in the village or the city), the order of the siblings or gender differences. Next, we focused on communicative skills, cooperation, solving problems as well as the activity of a pupil, perception of social situations and mental age of a child. Two experiments were realized during a two-year period. The social skills development programs were applied in order to improve the learners’ social perception and behavior. The main aim of the book is to contribute to the development of social skills of learners in primary education according to actual needs of educational policy in the Czech Republic. A research which was realized in the first three years of primary schools in Pardubice will be presented in the book. social skills; primary education; development of social skills