Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Vztah pojmů ars a natura ve spise Didactica Magna
Autoři: Šolcová Kateřina
Rok: 2014
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Idea harmonie v díle Jana Amose Komenského
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 103-108
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vztah pojmů ars a natura ve spise Didactica Magna Filosofické pozadí didaktických zásad J. A. Komenského spočívá v přirozené vyučovací metodě, která se zakládá na vztahu mezi pojmy ars/artificium a natura. Stať nejprve tyto pojmy vymezuje v rámci aristotelské fyziky, dále objasňuje, jak Komenský postupoval při aplikaci těchto pojmů v oblasti vychovatelské a učitelské. Závěr stati poukazuje na význam tohoto pojetí didaktiky v kontextu podobných filosofických a didaktických snah. Zdůrazněna je přitom skutečnost, že Komenský vtělil filosofickou myšlenku přirozenosti umění do soustavného celku, jehož platnost je dodnes aktuální. Komenský; didaktika; Didactica magna
eng The Relationship of the concepts "ars" and "natura" in the treatise Didactica Magna The philosophical background of J. A. Comenius' didactic principles is the natural method of teaching. The axis of these principles is based on the relationship between the concepts ars/artificium and natura. First, these concepts are exposed within the Aristotelian physics; then the application of these concepts in the fields of tutoring is clarified. The conclusion of the essay draws attention to the significance of Comenius' didactics in the context of similar philosophic and didactic efforts. The author highlights the fact, that Comenius embodied the philosophical idea into a system of educational measures whose validity is still topical nowadays. Comenius; didactics; Didactica magna