Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The House and the Street as Topoi in Two Chicana Bildungsromane
Rok: 2014
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Orbis Linguarum
Název nakladatele: Oficyna Wydawnicza ATUT
Místo vydání: Wrocław
Strana od-do: 503-512
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Dům a ulice jako literární toposy ve dvou Bildungsromanech chicana literatury Článek analyzuje roli domu a ulice jakožto toposů ve dvou vývojových románech americké literatury chicana autorek Sandry Cisnerosové a Denise Chavezové. Ukazuje, že ačkoliv se žánr Bildungsromanu soustředí především na časovou osu (tj. proměny hrdinů v čase), mají v něm svou úlohu rovněž významná místa, jako je dům a ulice, která zároveň nabývají symbolického významu. americká etnická literatura; Bildungsroman; topos; Chicana literatura; Sandra Cisneros; Denis Chavez
eng The House and the Street as Topoi in Two Chicana Bildungsromane In his book on our attitudes to places, Yi-Fu Tuan says: “Places stay put. Their image is one of stability and permanence.” (29) Certain places acquire a degree of literary permanence because they often figure in certain literary genres and they can thus become literary topoi. The genre of the Bildungsroman, although focusing primarily on changes in time, usually situates its protagonist in both a private place – a house – and a public space – the street. Using two 1980s American novels, Sandra Cisneros’s The House on Mango Street and Denise Chávez’s The Last of the Menu Girls, the article attempts to analyze the role of houses and streets in the genre of the Bildungsroman and explains what makes them recurrent yet variable locations. Bildungsroman; topos; American ethnic literature; Chicana literature; Sandra Cisneros; Denis Chavez