Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Interkulturní komunikační kompetence v českých kurikulárních dokumentech
Autoři: Kostková Klára
Rok: 2012
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Interkulturní soužití v kontextu vyučování, kultury a literatury
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 15-29
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Interkulturní komunikační kompetence v českých kurikulárních dokumentech Žijeme v multikulturním světě, což klade nové požadavky na mnohá odvětví lidské činnosti. Tento text se zaměřuje na oblast vzdělávání, zejména na to, jak je potřeba rozvoje interkulturní komunikační kompetence (ICC) reflektována v kurikulárních dokumentech české provenience, zejména ve školních vzdělávacích programech. Akcent je kladen na pojetí ICC v rámci vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace, obor Cizí jazyk a v rámci průřezového tématu Multikulturní výchova. Pro tyto účely volíme metodu obsahové analýzy, která je vhodná k analýze produktů. Obsahové analýze podrobujeme 37 školních vzdělávacích programů vybraných základních škol. Jako předpoklad takto koncipované výzkumné sondy prezentujeme v úvodu vlastní výchozí teoreticko-terminologické pozice. Interkulturní komunikační kompetence; české kurikulární dokumenty
eng Intercultural communicative competence in the Czech curricular documents Living in the multicultural world puts new demands on many areas of human activities. This text focuses on the educational area, especially on the way how is intercultural communicative competence (ICC) development reflected in the curricular documents of Czech provenience, mainly in school educational programmes. Accent is placed on how is ICC approached and conceptualized within the Education Area: Language and Communication through Language – Foreign Language as well as within the cross-curricular subject: Multicultural Education. For our purpose we opt for the method of content analysis which is suitable to analyze products. 37 school educational programmes of selected primary schools are put under investigation. Own theoretical and terminological positions are presented at the beginning of our text as a prerequisite for our research design. Intercultural communicative competence; Czech curricular documents