Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Možnosti četby. Karolina Světlá v diskurzu literární kritiky druhé poloviny 19. století
Autoři: Říha Ivo
Rok: 2012
Druh publikace: odborná kniha
Název nakladatele: Pavel Mervart
Místo vydání: Červený Kostelec
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Možnosti četby. Karolina Světlá v diskurzu literární kritiky druhé poloviny 19. století V této knize interpretujeme dílo Karoliny Světlé na pozadí diskurzu české literární kritiky druhé poloviny devatenáctého století. Soustředíme se na dobové přístupy k podobám a funkcím národní literatury, zaměřujeme se na problematiku úkolů kladených na českého spisovatele. Nad prózami Karoliny Světlé otevíráme otázku, v jaké míře mohla tato „společenská objednávka“ ovlivňovat individuální umělecký rukopis. Zajímá nás problém autorské i čtenářské reflexe vlastenecky-výchovné tendence literární tvorby. Toto dobové přijetí tendence daného druhu coby faktoru, který žádoucím (nikoli limitujícím) způsobem přednastavuje utváření smyslu uměleckého díla, chápeme jako výraz dědictví raně obrozenských ideových konstruktů (přičemž součástí tohoto dědictví je též víra v nezastupitelnou moc národního písemnictví, jehož úkolem je probouzet duševní život národa a střežit jeho svébytnost a jedinečnost). Chápeme jej jako projev pohybu v mýtu o vzkříšeném národu – pohybu, který v rámci všeobecně akceptovaného vlastenecky-výchovného komunikačního kódu čtenáři sdílejí se svou spisovatelkou. česká próza 19. století; literární kritika; vlastenecky výchovná funkce; Karolina Světlá
eng Ways to Read. Karolina Světlá in the Discourse of Literary Critic of the Second Half of the 19th Century The book interprets works by Karolina Světlá on the background of Czech literary critical discourse in the second half of the nineteenth century. It focuses on the period approaches to the forms and functions of national literature. It is aimed at problems of tasks set on a Czech writer. Karolina Světla’s prose raises a question – in what extent such “political order” might have influenced individual writing style. We are interested in the issue of both author’s and reader’s reflection of patriotic-educational influence on literary output. Such period acceptance of this intention of given kind as a factor that in desirable (but in no manner restricting) way pre-sets the formation of the sense of artwork, is understood as an expression of heritage of early revival idea (belief in a nonsubstitutable power of national literature the task of which is to arouse intellectual life of a nation and to guard its independence and uniqueness is a part of this heritage in the process). It is understood as an expression of movement in myth about a nation raised from the dead – a movement that under the terms of a generally accepted patriotic-educational communication code is shared by both readers and their writer. Czech prose of the 19th century; literary critic; patriotic educational function; Karolina Světlá