Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Možnosti Bohrova komplementárního rámce myšlení ve výuce
Autoři: Grygar Filip
Rok: 2012
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Pedagogika : časopis pro vědy o vzdělávání a výchově
Název nakladatele: Univerzita Karlova v Praze
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 305-316
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Možnosti Bohrova komplementárního rámce myšlení ve výuce Příspěvek poukazuje na Bohrovo a Heideggerovo vymezení se vůči dosavadnímu vědo-technickému či kalkulujícímu myšlení, které zasáhlo i humanitní vědy v jejich přístupu k porozumění zkoumaných jevů. Zatímco Heidegger v hermeneutické fenomenologii přichází s koncepcí zamýšlejícího se myšlení, které umí říkat ano i ne kalkulujícímu myšlení, Bohr dospívá ve fyzice k ideji komplementarity. Tu posléze pojímá jako nový epistemologický, pedagogický či didaktický rámec myšlení, umožňující smysluplné doplnění nekompatibilních deskripcí téhož jevu v jednom i více různých vědních oborech. Příspěvek popisuje na základě vybraných příkladů z různých oborů a každodenního života praktické využití tohoto rámce v jakémkoli vyučovaném předmětu a disciplíně. Niels Bohr;Martin Heidegger;komplementarita;výuka;vzdělání;vědo-technika;objektivizace;kalkulující myšlení
eng The Possibilities of Bohr's Complementary Framework of Thought in Teaching. The article draws attention to Bohr and Heidegger's critique of the scientific-technical or calculating mode of thought that has affected even the human sciences in their approach to understanding phenomena studied. While Heidegger in his hermeneutic phenomenology developed the conception of reflective thinking, which is able to say yes and no to calculating thinking, Bohr in physics arrived at the idea of complementarity. This he developed into a new epistemological, educational or didactic framework of thinking,making possible the meaningful integration of incompatible descriptions of the same phenomenon in one or more different scientific disciplines. Using selected examples from different disciplines and everyday life the article describes the practical exploitation of this framework in any teaching subject and discipline. Niels Bohr;Martin Heidegger;complementarity;teaching;education;science;technology;calculating thinking