Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Narrating as a Child, Reading as an Adult: Ways of Employing Child Narrator in American Novel.
Rok: 2012
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Theories and practices
Název nakladatele: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Místo vydání: Zlín
Strana od-do: 263-271
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Dětský vypravěč, dospělý čtenář: způsoby využití dětkého vypravěče v americkém románu Článek se věnuje specifickému aspektu literární reprezentace dítěte - dětskému vyparvěči. Mapuje možnosti a způsoby využití této narativní techniky ve vybraných amerických románech, které byly primárně určeny dospělému čtenáři nebo dospělému čtenáři spolu s dětstkým čtenářem. Článek se dotýká možností využít tuto narativní techniku jako subversivní pohled tradičních "dospělých" přístupů. dětství; americká literatura; dětský vypravěč; narativní perspektiva; focalizace
eng Narrating as a Child, Reading as an Adult: Ways of Employing Child Narrator in American Novel. The article provides a brief overview of the research in childhood studies in context of American culture and literature. In the history of American literature, the connection between the figure of a child, the trope of innocence and the American character or identity has often been made resulting in a rather frequent employment of children as literary characters. The article thus focuses on a very specific aspect of the literary presentation of childhood – on the use of child’s voice or perspective as a narrative strategy, discussing child perspective both as a narrative technique and as a way of subverting traditional “adult” views on many issues. Outlining some of the narrative theory concerning the child narrative voice, the paper refers to examples from American fiction to illustrate its points. childhood; American literature; child narrator; focalizer; narrative perspective