Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Osobiste doświadczenia a naukowe założenia w stosunku do religii
Autoři: Bubík Tomáš
Rok: 2011
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Przeglad Religioznawczy
Název nakladatele: Polskie Towarzystwo Religioznawcze
Místo vydání: Varšava
Strana od-do: 73-82
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Osobní zkušenost a vědecké předpoklady ve vztahu k náboženství Religionistika jako moderní věda spíše než ostatní vědecké disciplíny se ve své krátké historii potýkala s vážnými metodologickými problémy, z nichž jeden se týká úsilí o propojení vědeckého výzkumu s náboženskou vírou anebo s osobním přesvědčením obecně. Především je nutné zdůraznit problém menšího nebo většího vlivu badatele na vědecký výzkum, na přizpůsobování faktů samotnému výzkumu a vědeckému poznání osobním cílům. Moderní věda vyžaduje objektivitu chápanou jako eliminaci subjektivní angažovanosti v procesu poznání. V religionistice byl proto diskutován důležitý problém, a to, zda náboženský orientovaný badatel může lépe a hlouběji proniknout k podstatě náboženství než badatel bez náboženského ukotvení. Tato studie prezentuje elementární typologii postojů a řešení v národní perspektivě, v perspektivě českého bádání o náboženství. věda, náboženství, osobní zkušenost
eng Personal Experience and Scientific Presuppositions in Relation to Religion Study of religions as a modern religious science, rather than other scientific disciplines, has been contending in its short history with serious methodological problems, with one of them being related to the very pursuit of connecting the scientific research with the personal religious faith or world-view attitude in general. First of all, it is necessary to draw attention to an issue of lesser or greater effect of the explorer’s religious conviction (faith) on the research results, on adjusting facts and scientific knowledge of religion to religious aims. Modern science requires objectivity that may be perceived as elimination of subjective engagement in the cognitive process. Therefore in the Study of religions was important issue whether religiously oriented scholar can penetrate better and deeper the nature of religion then unreligious scholars? This article presents an elementary typology of attitudes and solutions in national perspective, in the perspective of Czech Study of Religions. Science, Religion, Personal Experience