Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Bedeutung des Romantischen in der Literatur über Musik
Rok: 2009
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Germanistische Literaturwissenschaft und die neuen Herausforderungen in Forschung und Lehre in Tschechien
Název nakladatele: Academicus
Místo vydání: Brno
Strana od-do: 64-74
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Význam výrazu romantický v literatuře o hudbě Pojem "romantický" nemá v žádném případě jednoznačný výklad. Jádro tohoto článku tvoří hudebně estetická diskuse mezi C. Dahlhausem a U. Taddayem. Tadday zpochybňuje Dahlhausovu tradiční tezi o absolutní hudbě, která je považována za estetickou podstatu romantické hudby. Tadday oproti tomu zastává názor, že instrumentální hudba musí být chápána na základě ?poetické ideje?, která neměla na počátku 19. století žádné metafyzické konotace. Poetično tvoří rovněž podstatnou část textů Wackenrodera a Tiecka. Z toho vyplývá, že romantickou instrumentální hudbu nelze v žádném případě chápat pouze jako absolutní, a že v kontextu romantismu tyto dva pojmy nejsou identické tak, jak to proklamoval Dahlhaus.
eng The Meaning of the Concept "Romantic" in Literature about Music The concept "romantic" has no straightforward definition. The essay focuses mainly on the discussion on the Aesthetics of music between C. Dalhaus and U. Tadday. Tadday is questioning Dalhaus? traditional notion of the absolute music which is considered to be the aesthetic core of romantic music. Tadday, on the contrary, reckons that the instrumental music should be understood in connection to the poetic idea which, at the beginning of 19th century, had had no metaphysical connotations. Poetics is the major part in the texts of Wackendroder and Tieck. Accordingly, romantic instrumental music can not be understood as an absolute music. Moreover, these two terms are not identical in the context of Romanticism, as it was proclaimed by Dahlhaus. romantic;Romanticism;literature;absolute music;instrumentalsic;Tadday;Dahlhaus;Aesthetics of music