Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Science and the Crisis of Culture
Autoři: Prázný Aleš
Rok: 2008
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Philosophy of education : special issue
Název nakladatele: Research Institute of Philosophy of Education at Novosibirsk State Pedagogical University
Místo vydání: Novosibirsk
Strana od-do: 143-151
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Věda a krize kultury Problém rozmanitosti kultur se ukazuje v kontextu univerzální vědotechniky. Instrumentální rozum proniká mnohými kulturami a spolupůsobí při krizi kultur; krize se týká i samotné vědy, která ji způsobila. Věda se ukazuje jako zvláštní forma racionality, která vychází původně z antického Řecka. Překročila jeho prostor a stala se globální silou, která vystavuje kultury novým úkolům naučit se žít s touto racionalitou. Tento úkol je pro mnohé kultury otázkou další existence. Zdá se, že tato otázka přesahuje i všechny etické úvahy o vzájemném respektu kultur. Filosofie, kultura, výchova
eng Science and the Crisis of Culture Scientific approach is characteristic for modern man. It means that he is capable of knowing about diverse value systems and, above al, that this knowledge itself presupposes a new structure of reality. People are brought up in a new universality of science that always offers its manipulative scopes for problem solving. This means not only new tasks for scientists, but also a new appeal for education. Man has to recognize his own situation as a challenge to take on explicit responsibility for his own home and language. Philosophy, Culture, Education