Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

THE POSTMODERN COMING-OF-AGE NOVEL AS A TOOL FOR DEVELOPING INTERCULTURAL COMPETENCE IN ELT
Rok: 2009
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Obrazovatelnie Strategii 21 veka: noosfernoje obrazovanie
Název nakladatele: Izdatelstvo SevNGU
Místo vydání: Sevastopol
Strana od-do: 199-203
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Postmoderní vývojový román jako prostředek rozvoje interkulturní kompetence Příspěvek se zabývá významem rozvoje interkulturní kompetence jakožto nedílné součásti vzdělávacího procesu. Schopnost rozumět odlišným kulturám a být vstřícný k odlišnosti není vrozená, naopak se musí pečlivě kultivovat. Osvojování si cizího jazyka je přirozeným prvním krokem k tomuto cíli. Proto je smysluplné včlenit rozvoj interkulturní kompetence do výuky ELT. Příspěvek dále ukazuje, jak se k tomuto cíli dají úspěšně využít současné postmoderní vývojové romány a demonstruje to na příkladu díla Meery Syalové. interkulturní kompetence;postmoderní román;Bildungsroman;kulturní dimenze v ELT
eng THE POSTMODERN COMING-OF-AGE NOVEL AS A TOOL FOR DEVELOPING INTERCULTURAL COMPETENCE IN ELT The paper reflects on the importance of developing intercultural competence (also named cross-cultural or multicultural competence) as an integral part of the educational process. As our world is becoming increasingly more multicultural, our ability to understand, appreciate and embrace diversity needs conscious cultivating. Learning a foreign language is one step in this long process and because cultural studies have been recognized as an indispensable part of language acquisition, it is only natural to include the developing of inter-cultural communicative competence into ELT class. The paper argues that a literary text in general, and a coming-of-age novel in particular, can be effectively used not only as a tool for developing standard language skills but also for the developing of learners? intercultural competence. This assertion will be illustrated on the example of the critically highly acclaimed novel Anita and Me by Meera Syal. postmodern novel;Bildungsroman;cultural dimension in ELT;intercultural competence