prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc., PaeDr. Zdenka Šándorová, Ph.D., PhDr. Mgr. Ilona Ďatko, Ph.D.
Rozsah: 24 hodin
Cíle: Student získá informace o možnostech současného výzkumu činnosti mozku s ohledem na včasná rozpoznávání možností vzniku různých patologií v oblasti chování a jednání člověka v různých věkových kategoriích. Student si posílí kompetence v oblasti včasné pedagogicko-psychologické diagnostiky.
Témata:
- Vývoj neuropedagogického výzkumu (Rýdl, 6h)
- Biologické základy učení – VNS, NNS (Šándorová, 15h.)
- Psychosomatika – aspekty psychosomatických poruch v dětství a dospívání
- Lateralita, individuální laterální profil a leváctví – diagnostika a projevy
- Narušená komunikační schopnost - opožděný vývoj, dysfázie, dyslálie, rhinolálie, babuties, specifická artikulační neobratnost, neurotický mutismus … základní charakteristiky, diagnostika, terapie
- Specifické poruchy učení – diagnostika a terapie, Dys Test
- ADHD – charakteristika, diagnostika, terapie
- Poruchy autistického spektra
- Neurotické návyky – tiky
- Reedukace – EEG Biofeedback, Tonický symetrický šíjový reflex,
- Kompenzační a rehabilitační pomůcky
- NLP (Ďatko, 3h)
Atestace: Zkouška
Literatura:
Adámek, M.: Budování osobnosti. Pardubice, studijní text 2013
Drapela, V. J.: Přehled teorií osobnosti. Praha, Portál 1998
Höschl, C.: Psychiatrie. Praha 2002
Koukolík, F.: Sociální mozek. Praha, Karolinum 2006
Koukolík, F.: Lidský mozek. Praha 2012
Paclt, I. a kol.: Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha, Grada 2007
Praško, J.: Poruchy osobnosti. Praha, Portál 2003
Praško, J.: Úzkostné poruchy. Praha, Portál 2005
Prekopová, J.: Pevné objetí. Praha, Portál 2009
Příhoda, V.: Ontogeneze lidské psychiky 1 – 4. Praha, SPN 1963-67