prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc. (garant)
Vyučující:
prof. Ing. Karel Kolář, CSc. (chemie)
prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D. (doprava, fyzika)
prof. PhDr. Alena Vališová (humanitní vědy)
doc. PhDr. Jaroslav Teplý, CSc. (dějepis)
Rozsah: 24 hodin
Cíle: Cílem předmětu je poskytnout studentům základní vhled do problematiky přípravy, plánování, realizace a vyhodnocování výuky příslušných vyučovacích předmětů nebo oborů. Studenti se seznámí s vývojem oborové didaktiky, s metodikami, které ze současných trendů oborových didaktik vycházejí, naučí se podle platných kurikulárních dokumentů promýšlet a navrhovat vlastní učební bloky s ohledem na osobnosti žáků a studentů. Studenti budou seznámeni s nejnovější literaturou.
Témata:
- Vývoj oborových didaktik u nás a ve světě.
- Didaktické znalosti obsahu vzdělávání.
- Vyučovací styly a metakognitivní postupy.
- Metodické plánování výuky.
- Efektivní formy hodnocení výuky - zpětné vazby.
Požadavky na studenta:
- min. účast 80% omluvené účasti
- samostatná nebo skupinová písemná práce (příprava na vyučování, dle zvoleného tématu – didaktické zpracování učiva)
- samostudium dle povinné a doporučené literatury
Atestace: Klasifikovaná prezentace vlastní didaktické přípravy učiva a jeho obhajoba – ústní rozprava.
Povinná literatura:
Janík, T. a kol.: Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno, Paido 2009
Janík, T.: Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno, Paido 2009
Krecht, P.: Výzkum aktuálních problémů pedagogiky a oborových didaktik. Brno, MU 2006
Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha, Portál 1996
Malach, J.: Obecná didaktika pro učitelství odborných předmětů. Ostrava, PedF OU 2002
Petty, G.: Moderní vyučování . Praha, Portál 2002
Doporučená literatura:
J. Teplý: Stati k vyučování dějepisu. Pardubice 2009
S. Julínek: Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno, PedF MU 2009
Hendrich, J.: Didaktika cizích jazyků. Praha, SPN 1988
Skarupská, H.: Didaktika sociální práce. Olomouc, PedF UP 2006
Málková, G.: Zprostředkované učení. Jak naučit žáky myslet a učit se. Praha, Portál 2009