Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Emoce ve škole
Authors: Zitková Helena | Hezká Martina | Zrůstová Kristýna
Year: 2023
Type of publication: ostatní - článek
Name of source: Třídní učitel a vedení třídy
Page from-to: 34-36
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Emoce ve škole Patří emoce do školy? Od jedné účastnice semináře na téma emocí jsme se dozvěděly, že “na emoce prý není ve škole čas, protože se pak nestihne probrat učivo”. My si ale myslíme, že emoce a “práce” s nimi do školního prostředí rozhodně patří. Emoce jsou totiž přirozené a každý má na ně právo. Zkrátka všichni je máme ve své fyziologické výbavě, pro každého z nás mají svůj nezpochybnitelný účel, a proto není funkční snažit se je ze života eliminovat či je potlačovat. Ačkoliv se nás občas může naše okolí snažit přesvědčit o tom, že je výhodné či slušné emoce neprojevovat nebo dokonce neprožívat, opak je pravdou. Z pohledu psychosomatiky je prokázáno, že dlouhodobě potlačované emoce se ukládají v těle a negativně se odrážejí na našem zdraví. emoce; škola; bezpečné prostředí; efektivní učení
eng Emotions in school Do emotions belong in school? From one participant in a seminar on emotions, we learned that "there is no time for emotions in school because you don't have time to go over the material". But we think that emotions and "working" with them definitely belong in the school environment. Emotions are natural and everyone has the right to them. In short, we all have them in our physiological make-up, they have an unquestionable purpose for each of us, and therefore it is not functional to try to eliminate or suppress them from our lives. Although at times our environment may try to convince us that it is convenient or polite not to express or even experience emotions, the opposite is true. From the perspective of psychosomatics, it is proven that long-term suppressed emotions are stored in the body and reflect negatively on our health. emotions; school; safe environment; effective learning