Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Vychovatelství a výchova
Year: 2022
Type of publication: odborná kniha
Publisher name: Univerzita Pardubice
Place: Pardubice
Page from-to: nestránkováno
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Vychovatelství a výchova Autor v monografii nahlíží na vychovatelství a výchovu z mnoha úhlů pohledu. V první rovině odlišuje vychovatelství jako samostatnou profesi a "vychovatelství" jako důležitou součást jiné profese / poslání (např. rodič, trenér, mistr odborného výcviku, kněz). V druhé rovině klade důraz na různorodost vychovatelské profese spojenou s věkem i dalšími znaky determinujícími jeho práci s cílovou skupinou (od školního klubu až po výkon trestu odnětí svobody). I přes tuto různorodost hledá to, co je společným jmenovatelem této práce. Třetí rovinou je osobnost vychovatele a jeho typologie. Čtvrtou rovinou jsou strategie výchovné práce a výchovné styly. Jako jejich součást vnímá i výchovnou diagnostiku. Kniha nabízí čtenáři mnoho podnětů a otázek na zamyšlení. vychovatel, strategie výchovy, složky výchovy, výchovná diagnostika
eng Education and upbringing In the monograph, the author looks at upbringing and education from many points of view. On the first level, he distinguishes between parenting as an independent profession and "parenting" as an important part of another profession/mission (e.g. parent, coach, master of vocational training, priest). On the second level, he emphasizes the diversity of the teaching profession associated with age and other characteristics determining his work with the target group (from the school club to serving a prison sentence). Despite this diversity, he looks for what is the common denominator of this work. The third level is the educator's personality and his typology. The fourth level is strategies of educational work and educational styles. He also perceives educational diagnostics as part of them. The book offers the reader many stimuli and questions for reflection. educator, educational strategy, educational components, educational diagnostics