Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Skoro jako Švejk… Román Kazimierze Sejdy C. k. dezertéři a stejnojmenný film Janusze Majewského jako polská vize rozpadu Rakouska-Uherska
Authors: Gańczarczyk Gabriela Maria
Year: 2019
Type of publication: kapitola v odborné knize
Name of source: Rozpad Rakouska-Uherska a jeho důsledky pro středoevropské literatury a kultury
Publisher name: Univerzita Palackého v Olomouci
Place: Olomouc
Page from-to: 229-241
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Skoro jako Švejk… Román Kazimierze Sejdy C. k. dezertéři a stejnojmenný film Janusze Majewského jako polská vize rozpadu Rakouska-Uherska Haškův „Dobrý voják Švejk“ je v Polsku populární již od prvního překladu v roce 1931. V roce 1937 však polský spisovatel Kazimierz Sejda vydal román „C. k. dezerterzy “, který také reflektoval ducha rakousko-uherského císařství, ale v poněkud jiném světle. Díky filmové adaptaci Sejdova románu (1986; režie Janusz Majewski) se téma uměleckého návratu k otázce poslední doby existence monarchie znovu objevuje v horizontu zájmu, aby tam zůstalo na dalších více než 30 let. Stať se zaměřuje na polskou – Sejdovu a Majewského – vizi rozpadu Rakousko-Uherska v souvislosti s neobvyklou popularitou Haškova románu. Poté zkoumám fenomén polských „dezertérů“ a jeho vliv na vznik a fungování stále velmi populárního mýtu Galicia felix / Austrie felix v Polsku. Dobrý voják Švejk; Jaroslav Hašek; Kazimierz Sejda; Janusz Majewski; C. k. dezertéři; Galicia felix
eng Almost like Švejk… A novel by Kazimierz Sejda C. k. dezerterzy and Janusz Majewski's film of the same name as a Polish vision of the break-up of Austria-Hungary „The Good Soldier Švejk“, written by the Czech author Jaroslav Hašek, has been popular in Poland since it’s first translation in 1931. However, in 1937 the Polish writer Kazimierz Sejda published a novel „C. k. dezerterzy“, which also reflects the spirit of Austro-Hungarian Emipre, but partly in a different light. Thanks to the film adaptation of Sejda's novel (1986; directed by Janusz Majewski), the theme of the artistic return to the question of the last existence of the monarchy has reappeared in the horizon of interest to remain there for more than 30 years. This paper focuses on the Polish, Sejda’s and Majewski’s vision of the break-up of Austria-Hungary in connection with the unusual popularity of Hašek's novel. Then I examine the phenomenon of Polish "deserters" and its influence on the emergence and functioning of the still very popular myth of Galicia felix / Austrie felix in Poland. The Good Soldier Švejk; Jaroslav Hašek; Kazimierz Sejda; Janusz Majewski; C. k. dezerterzy; Galicia felix