Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Sókratés jako učitel
Authors: Jinek Jakub
Year: 2019
Type of publication: kapitola v odborné knize
Name of source: Platónův dialog Euthyfrón
Publisher name: OIKOYMENH
Place: Praha
Page from-to: 99-116
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Sókratés jako učitel Článek se zaměřuje na protreptické prvky dialogu a zkoumá hypotézu, podle níž je cílem dialogu přilákat pozornost čtenáře/posluchače ke schopnostem filosofického učitele Sókrata. Autor rozlišuje mezi úrovní explicitní diskuse, která končí v aporii, a úrovní možného řešení, pro něž hlavní mluvčí dialogu nabízí dostatek pojmového materiálu a naznačuje možnost jeho systematického propojení; avšak namísto vyslovení řešení záměrně zvyšuje napětí rozhovoru ve snaze motivovat posluchače k pokračování diskuse s živým učitelem. Sókratés; protreptika; aporie; filosofický učitel
eng Socrates as a Teacher The paper focuses on the protreptic elements of dialogue and examines the hypothesis that the goal of the dialogue is to attract the attention of the audience to the skills of the philosophical teacher Socrates. The author distinguishes between the level of explicit debate, at which discussion often ends in aporia, and the level of the possible solutions, for which the main speaker delivers enough conceptual material and suggests the possibility of its systematic interconnection; however, instead of pronouncing the solution, he intentionally escalates the tension of the conversation, which aims to arouse the interest of the listener and his motivation to continue the discussion with the living teacher. Socrates; protreptic; aporia; philosophical teacher