Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Podpora procesů profesního rozvoje v pregraduálním vzdělávání učitelů anglického jazyka
Authors: Píšová Michaela
Year: 2004
Type of publication: článek ve sborníku
Name of source: Vzdělávání učitelů cizích jazyků na počátku 21. století
Publisher name: PedF UK
Place: Praha
Page from-to: 235-241
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Podpora procesů profesního rozvoje v pregraduálním vzdělávání učitelů anglického jazyka Centrální komponentou nově koncipovaného studijního oboru učitelství anglického jazyka pro základní školy, který nabízí Fakulta humanitních studií Univerzity Pardubice, je dlouhodobá pedagogická praxe, tzv. klinický rok. Účelem této praxe je vytvoření optimálních podmínek pro podporu procesů profesního rozvoje budoucích učitelů. V příspěvku budou nejprve stručně shrnuta teoretická východiska. Cílem příspěvku je diskuse o konkrétních strategiích a technikách (včetně individualizovaných projektů) využívaných v průběhu klinického roku k intervencím do procesů profesního růstu. Výstupy získané v průběhu prvního roku realizace nového modelu pedagogické praxe budou analyzovány a zhodnoceny. Oborové didaktiky a jejich nositelé, lingvodidaktika
eng Supporting the processes of professional development in pre-graduate English language teacher education programme A long-term teaching practice, the so called Clinical year, is a central component of a new pre-graduate teacher education programme (TEFL for primary schools) which is offered at the Faculty of Humanities, University of Pardubice. It aims to create optimal conditions for facilitation of the processes of professional development of trainees. The article provides a brief summary of theoretical principles underlying the programme. Further on, a discussion of specific strategies and techniques deployed in order to intervene and facilitate the processes will proceed the presentation of the outcomes of the analysis of experience obtained in the first year of operation of the programme. Subject matter didactics and their teachers, ELT Methodology