Skip to main content

Login for students

Login for employees

doc. PaedDr. Monika Černá, Ph.D.

User picture
  • monika.cerna@upce.cz
  • 466 036 218
  • Faculty of Arts and Philosophy

    Department of English and American Studies (10110)

    associate professor
  • Teaching
  • Professional profile
  • Publications
  • Projects

Teaching

KAA/BBCSE (2024) - - - SE
KAA/BPRX2 (2024) G - CV -
KAA/BPRX3 (2024) G - - -
KAA/BRFS (2024) G - - SE
KAA/BSPK (2024) G - - -
KAA/BUDAJ (2024) G PR - -
KAA/EUSLA (2024) G - - -
KAA/MAPRE (2024) G - - -
KAA/MDID1 (2024) G PR - -
KAA/MDID2 (2024) G PR - SE
KAA/MDISE (2024) - - - SE
KAA/MHUU (2024) G - CV -
KAA/MIDAJ (2024) G PR - SE
KAA/MREF1 (2024) - - - SE
KAA/MREF2 (2024) - - - SE
KAA/MSAJ (2024) G - - -
KAA/MUCZP (2024) G - - -
KAA/MUPX1 (2024) G - - -
KAA/MUPX2 (2024) G - - -
KAA/MUSLA (2024) G - - -

Timetable

10. 02. 2025
09:00-10:00EA / 10022KAABUDAJ0
11. 02. 2025
10:00-11:00EA / 13038KAAMIDAJ0
11:00-12:00EA / 13038KAAMIDAJ0
13:00-15:00EA / 13022KAAMREF10
12. 02. 2025
09:00-10:30EA / 10026KAABPRX20
10:45-12:15EA / 10026KAABPRX20

Dates

13. 01. 2025
10:00 - 13:00EA / 13033KAAMDID24
15. 01. 2025
09:00 - 10:00EA / 13033KAAMHUN2
10:00 - 11:30EA / 13022KAAMREF212
10:00 - 11:30EA / 13022KAAMHUU12
12:00 - 15:00EA / 13033KAAMHUN10
16. 01. 2025
10:00 - 12:00EA / 13033KAAMDID14
13:00 - 14:00EA / 13033KAAMDISE2
20. 01. 2025
13:00 - 13:30EA / 13033KAABBCSE1
23. 01. 2025
10:00 - 12:00EA / 13033KAAMDID13
13:00 - 15:00EA / 01038KAAMDID25
27. 01. 2025
13:00 - 15:00EA / 13033KAAMDID23

Education and academic qualifications

Rok
1988
Obor
Physical Education - English
Škola
Charles University Prague
Rok
2004
Obor
Educational Sciences
Škola
Charles University Prague

Job overview

Od (rok)
1988
Do (rok)
1991
Zastávaná pozice
teacher of PE and English
Zaměstnavatel
Secondary Grammar School Dašická, Pardubice
Od (rok)
1991
Zaměstnavatel
University of Pardubice

Membership

Název
Czech Association of Educational Research
Od (rok)
2008

Publications

ČERNÁ, M. - REIMANNOVÁ, I. Mentors’ perceptions of supervising student English language teachers during one-year clinical practice. In To Be or Not to Be a Great Educator, 2022 : Proceedings of ATEE Annual Conference. Riga: University of Latvia, 2023. s. 494-512 s. ISBN 978-9934-36-019-0.
ČERNÁ, M. Private Tutoring in English Through the Eyes of Its Recipients Orbis scholae, 2020, vol. 14, no. 2, s. 59-79. ISSN: 1802-4637.
TŮMA, F. - PÍŠOVÁ, M. - ČERNÁ, M. Eroding trust in teacher professionalism: An ethnomethodological analysis of radio interviews with Czech experts on education Studia paedagogica, 2020, vol. 25, no. 2, s. 47-69. ISSN: 1803-7437.
ZITKOVÁ, H. - ČERNÁ, M. - ZELINKOVÁ, O. Dyslexie: Zaostřeno na angličtinu. 1. vyd. Libčice nad Vltavou: Pasparta Publishing s.r.o., 2020. 157 s. ISBN: 978-80-88290-62-9.
ČERNÁ, M. Autonomy in learning English pronunciation: the role of portfolios Hradec Králové Journal of Anglophone Studies, 2017, vol. 4, no. 1, s. 33-43. ISSN: 2336-3347.
ČERNÁ, M. - IVANOVÁ, J. - MYSLIVEC, J. Predictors of the Czech learners´ acquisition of selected English phonemes Journal of Language and Cultural Education, 2017, vol. 5, no. 3, s. 22-45. ISSN: 1339-4045.
ČERNÁ, M. - PÍŠOVÁ, M. - VLČKOVÁ, K. Vliv klinické zkušenosti na profesní rozvoj studentů učitelství Studia paedagogica, 2017, vol. 22, no. 3, s. 41-68. ISSN: 1803-7437.
ČERNÁ, M. - IVANOVÁ, J. - JEŽKOVÁ, Š. - HORNOVÁ, L. Routes and Destinations. Learning histories of Czech speakers of English and their achievemnet in selected communicative language competences. 1. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. 406 s. ISBN: 978-80-7560-034-9.
ČERNÁ, M. Motivation in language learning: Focus on individual learners´ stories. In Learner Corpora and English Acquisition. 1. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2015. 17 s. ISBN: 978-80-7395-946-3.
ČERNÁ, M. Pre-primary English language learning and teacher education in the Czech Republic. In Early years second language education: international perspectives on theories and practice. 1. vyd. Oxon: Routledge, 2015. 11 s. ISBN: 978-0-415-70527-1.
ČERNÁ, M. Aspekty osvojování si anglického jazyka u českých studentů při vstupu do přípravného vzdělávání učitelů. In Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2013. s. nestránkováno s. ISBN 978-80-7414-602-2.
ČERNÁ, M. - URBANOVÁ, Z. - VÍT, M. PRONUNCIATION AWARENESS OF STUDENTS IN ENGLISH LANGUAGE STUDY PROGRAMMES. In New Trends in Educating Future Teachers in English VI: Conference Proceedings. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. s. 22-37 s. ISBN 978-80-244-2821-5.
ČERNÁ, M. Highly Gifted Pupils in Learning English at Basic School through the Lens of English Language Teacher Education. In Cizojazyčná výuka a nadaný žák. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 28 s. ISBN: 978-80-210-5375-5.
ČERNÁ, M. Blended Learning Experience in Teacher Education: the Trainees´ Perspective Acta Didactica Napocensia, 2009, vol. 2., no. 1, s. 37-48. ISSN: 2065-1430.
ČERNÁ, M. Teacher´s Resource Book. Methodology for Very Early Language Learning. Part I.. 1.. vyd. Praha: Art D - Grafický ateliér Černý s. r. o., 2009. 19 s. ISBN: 978-80-87368-00-8.
KOSTKOVÁ, K. - ČERNÁ, M. BLOOMing while Assessing Learners´ Progress in ELT. In English for Life, South Bohemian Anglo-American Studies 3. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2009. 7 s. ISBN: 978-80-7394-188-8.
ČERNÁ, M. Možnosti využití videozáznamu k rozvoji didaktické znalosti obsahu v přípravném vzdělávání učitelů anglického jazyka.. In Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. 1.. vyd. Brno: PAIDO, 2009. 14 s. ISBN: 978-80-7315-176-8.
ČERNÁ, M. Teacher´s Resource Book. Methodology for Very Early Language Learning. Czech Version of Part I.. In Teacher´s Resource Book - Methodology for Very Early Language Learning. 1.. vyd. Praha: Art D - Grafický ateliér Černý s. r. o., 2009. 21 s. ISBN: 978-80-87368-00-8.
BREBERA, P. - ČERNÁ, M. - KOSTKOVÁ, K. Profesní portfolio v přípravném vzdělávání učitelů: výsledky empirického šetření. In Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. s. 57-68 s. ISBN 978-80-7395-024-8.
ČERNÁ, M. - BREBERA, P. Pedagogická praxe jako příležitost pro zkušenostní učení v oblasti e-learningu. In Pedagogická prax: súčasnosť a perspektívy.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2007. s. 31-38 s. ISBN 978-80-8094-145-1.
BREBERA, P. - ČERNÁ, M. - KOSTKOVÁ, K. - PÍŠOVÁ, M. Bachelor/Magister Scheme in ELTE. In New Trends in Educating Future Teachers of English III. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. s. 21-28 s. ISBN 978-80-244-1851-3.
ČERNÁ, M. Tutoring online: vzdělavatelé učitelů v nových rolích. In SCO 2007 (Sharable Content Objects). Brno: Masarykova univerzita, 2007. s. 135-140 s. ISBN 978-80-210-4296-4.
PÍŠOVÁ, M. - ČERNÁ, M. PRO MENTORY projektu KLINICKÝ ROK. Vedení pedagogické praxe.. 2. přepracované vydání. vyd. Pardubice: Fakulta filozofická, Univerzita Pardubice, 2006. 77 s. ISBN: 80-7194-854-3.
BREBERA, P. - ČERNÁ, M. Pre-service teacher education at Faculty of Humanities of University of Pardubice and some possibilities of its cooperation with Dalton schools Dalton International Magazine, 2005, no. 1, s. 27-30.
ČERNÁ, M. K problematice e-learningu Scientific Papers of the University of Pardubice, Series C, Faculty of Humanities, 2005, vol. , no. 10, s. 127-136. ISSN: 1211-6629.
ČERNÁ, M. ICT in Teacher Education: Extending Opportunities for Professional Learning. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií, 2005. 198 s. ISBN: 80-7194-742-3.
BREBERA, P. - ČERNÁ, M. - PÍŠOVÁ, M. Practice in Teacher Training (Chapter 12). In Learning for the Future. Dimensions of the new role of the teacher. Karlstad, Sweden: The Learning Teacher Network, 2005. 8 s. ISBN: 91-975204-2-X.
ČERNÁ, M. English lessons in English?. In Learning Together. Pardubice: ATE CR (Association of Teachers of English of the Czech Republic), 2004. s. 114-118 s. ISBN 80-7194-724-5.
ČERNÁ, M. - PÍŠOVÁ, M. Dilemata oborového didaktika. In Oborové didaktiky v pregraduální učitelském studiu.. Brno: Masarykova univerzita, 2004. s. nestránkováno s. ISBN 80-210-3474-2.

Projects

Enhancing motivation and development of professional competence of future educational workers
01.08.19 - 31.12.19
Programme:
Funded by:
Position on the project: Co-Investigator


01.08.18 - 31.12.18
Programme:
Funded by:
Position on the project: Co-Investigator

Developing professional competence of student teachers of English as a foreign language
01.08.17 - 31.12.17
Programme:
Funded by:
Position on the project: Co-Investigator

Student-mentor-tutor III.
01.09.16 - 31.12.16
Programme:
Funded by:
Position on the project: Principal Investigator

Student - mentor - tutor: deepening cooperation with practice
01.09.15 - 31.12.15
Programme:
Funded by:
Position on the project: Co-Investigator

Student - mentor - tutor: deepening cooperation with practice
01.09.14 - 31.12.14
Programme:
Funded by:
Position on the project: Co-Investigator

Innovation of study programmes through modernization of a computer laboratory
01.01.14 - 31.12.14
Programme: Internal development competition
Funded by:
Position on the project: Principal Investigator

Aspects of English Language Acquisition of Czech Students on the Onset of Teacher Education
01.02.13 - 31.12.15
Programme: Standard projects
Funded by:
Position on the project: Principal Investigator

Audiovisual Laboratory
01.01.13 - 31.12.13
Programme: HEDF - A a)
Funded by:
Position on the project: Principal Investigator


01.01.11 - 31.12.11
Programme: HEDF - F5 b)
Funded by:
Position on the project: Principal Investigator


01.03.07 - 30.11.07
Programme: Priority No. 1
Funded by:
Position on the project: Co-Investigator


01.01.07 - 31.12.07
Programme: HEDF - F5 d)
Funded by:
Position on the project: Principal Investigator


28.02.06 - 30.11.06
Programme: Priority No. 1
Funded by:
Position on the project: Principal Investigator