Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Drawing a Line or Blurring the Contour between Animate and Inanimate with Clarice Lispector and Jan Patočka
Year: 2024
Type of publication: kapitola v odborné knize
Name of source: Jan Patočka and the Phenomenology of Life After Death
Publisher name: Springer Nature Switzerland AG
Place: Cham
Page from-to: 153-166
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Kreslení čáry aneb stírání hranic mezi živým a neživým s Clarice Lispector a Janem Patočkou Brazilská spisovatelka Clarice Lispectorová (1920-1977) se v románu Vášeň podle G. H. obrací ke čtenáři s existenciální meditací o záhadné hranici mezi živou bytostí a neživým předmětem. Hlavní hrdinka G. H. je namlsána syrovou skutečností, že život v ní tvoří neutrální, neživé textury a procesy. Krev v ní - když vytéká z rány mimo její živé tělo - je jen neživou hmotnou substancí. Krev tvořící život, když opouští tělo, se jeví jako materiál v kategorii se vším ostatním materiálem: "Tento údiv jsem pociťoval už dříve: byl to tentýž údiv, který jsem zažil, když jsem viděl svou vlastní krev mimo sebe, a žasl jsem nad ní. Protože krev, kterou jsem viděl mimo sebe, ta krev mě přitahovala s takovým úžasem: byla moje." V této kapitole zformuluji, jak lze toto odhalení - že život je konstituován materiálními procesy mimo to, co chápeme jako živé - chápat prostřednictvím četby Lispektorova románu ve světle filozofie Jana Patočky a fenomenologické tradice jako celku. živé; tělo; neživé; lidský pohled; Clarice Lispector; Maurice Merleau-Ponty; druhý; Jan Patočka; fenomenologie
eng Drawing a Line or Blurring the Contour between Animate and Inanimate with Clarice Lispector and Jan Patočka In The Passion According to G. H., Brazilian author Clarice Lispector (1920–1977) addresses the reader with an existential meditation on the enigmatic limit between a living being and an inanimate object. The protagonist G. H. is solicited by the raw fact that the life in her is constituted by neutral, inanimate textures and processes. The blood in her – when it pours out from a wound beyond her living body – is just a lifeless material substance. The life-constituting blood, when it departs the body, appears as a material in the category with all other material: “I had felt this astonishment before: it was the same one I had experienced when I saw my own blood outside of me, and I had marveled at it. Since the blood I was seeing outside of me, that blood I was drawn to with such wonder: it was mine.” In this chapter I will articulate how this revelation – that life is constituted by material processes beyond that which we conceive as living – can be understood, through a reading of Lispector’s novel, in the light of the philosophy of Jan Patočka and the phenomenological tradition as a whole. Animate; body; inanimate; the human gaze; Clarice Lispector; Maurice Merleau-Ponty; The other; Jan Patočka; Phenomenology