Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Introduction. Moral Economy at Work
Year: 2022
Type of publication: kapitola v odborné knize
Name of source: Moral Economy at Work : Ethnographic investigations in Eurasia
Publisher name: Berghahn Books Ltd
Place: Oxford
Page from-to: 1-19
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Úvod. Morální ekonomie v práci Tento svazek se zabývá morálním uvažováním a hodnotami tak, jak jsou zakotveny a vyvolávány v ekonomickém jednání. Zaměřuje se konkrétně na to, jak morálně ekonomické závazky a činy vycházejí z práce a v jejím rámci. Myšlenka morální ekonomie byla zkoumána a hodnocena v mnoha disciplínách. Zde prezentované antropologické studie poskytují nové pochopení a různé dimenze myšlenky tím, že ukazují, jak jsou vztahy pracovníků, zaměstnanců a zaměstnavatelů a firem, rodin a domácností protkány místními představami o morálce. Od konceptů individuální autonomie, příbuzenských závazků až po způsoby vyjádření vzájemnosti nebo kreativity, vztahy v práci a státní politiku, morální hodnoty mají nerealizovaný vliv a tyto hodnoty, které řídí interakce, často produkují více souhlasu než odporu nebo pobouření. Úvod; Morální ekonomie; Práce, Antropologie
eng Introduction. Moral Economy at Work This volume addresses moral reasoning and values as they are embedded and evoked in economic action. It looks specifically at how moral economic obligations and acts arise out of and within the context of work. The idea of moral economy has been explored and assessed in numerous disciplines. The anthropological studies presented here provide a fresh understanding and different dimensions of the idea by showing how the relations of workers, employees and employers, and of firms, families and households are interwoven with local notions of moralities. From concepts of individual autonomy, kinship obligations, to ways of expressing mutuality or creativity, relations at work, and state policies, moral values exert an unrealized influence, and these values guiding interactions often produce more consent than resistance or outrage. Introduction; Moral Economy; Work, Anthropolgy