Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Plán Berlín - Bagdád a jihovýchodní Evropa v politických orientalismech
Authors: Kouba Miroslav
Year: 2007
Type of publication: článek v odborném periodiku
Name of source: Slovanské historické studie
Publisher name: Historický ústav AV ČR
Place: Praha
Page from-to: 331-339
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Plán Berlín - Bagdád a jihovýchodní Evropa v politických orientalismech Cílem stati je snaha konkretizovat politické vazby Balkánu a Osmanské říše, které středoevropský prostor chápal jako typického představitele Orientu. V tomto kontextu je pojímán také projekt železniční trati Berlín – Bagdád, jež koncem 19. a na počátku 20. století tvoří osu politických zájmů evropských mocností o země Blízkého východu. Stať se tedy soustřeďuje především na úlohu Německa, které se po roce 1871 stává novou evropskou mocností a které usiluje o geopolitický vliv právě v oblasti Balkánu a Orientu. Kontexty politického vývoje let těsně před první světovou válkou tak jasně potvrzují, že balkánská otázka se do značné míry překrývá a shoduje s problémy orientálními. Politické orientalismy; Bagdádská dráha; jihovýchodní Evropa; Osmanská říše
eng The Berlin - Baghdad Plan and South-eastern Europe in Political Orientalism The aim of this paper is the effort to put the political bindings of the Balkans and the Ottoman Empire, understood by the Central European area as a typical example of the East, in concrete terms. In this context also the Berlin – Baghdad railway project is seen, constituting a central line in the political concerns of the European powers about the Middle East countries at the end of the 19th and at the beginning of the 20th centuries. The paper is thus especially focused on the role of Germany becoming a new European power after 1871 and attempting to gain geopolitical influence just in the area of the Balkans and the East. In this sense the paper emphasizes the role of the German emperor Wilhelm II. involved in the fierce diplomatic competition for the German nature of this railway artery. The contexts of the political development in the years just before World War I thus obviously bear witness to the fact that the Balkan question coincides and consists with the oriental problems to a great extent. In the context of the railway question the paper submitted thus looks for direct and indirect orientalisms interconnecting Central Europe, the Balkans and the Turkish East against the background of the general decay of the Ottoman Empire. Political orientalism; The Baghdad railway; Southeastern Europe; Ottoman Empire