Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

K ikonografii obrazu Vidění sv. Jana Nepomuckého v jihlavském kostele sv. Jakuba (Příspěvek ke svatojánské úctě v oblasti jihozápadní Moravy).
Authors: Panoch Pavel
Year: 2006
Type of publication: článek ve sborníku
Name of source: Mezi Jihlavou a Vídní 1700-1900. Hospodářský, kulturní a politický život jihozápadní Moravy a Dolního Rakouska v 18. a 19. století.
Publisher name: Muzeum Vysočiny Jihlava
Place: Jihlava
Page from-to: 101-109
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze K ikonografii obrazu Vidění sv. Jana Nepomuckého v jihlavském kostele sv. Jakuba (Příspěvek ke svatojánské úctě v oblasti jihozápadní Moravy). Příspěvek se věnuje barokní výtvarné tradici zobrazení námětu Vidění sv. Jana Nepomuckého v domácím malířství pozdního 17. a raného 18. století. Jihlavský oltářní obraz od malíře Václava Jindřicha Noska, vzniklý kolem roku 1705, spojuje s řadou časově souběžných ikonograficky blízkých nepomucenských zobrazení pocházejících z regionu východních Čech (Opočno, Havlíčkův Brod, Častolovice, Habry, Ronov pod Troskami). Motiv astronomických atributů (glóbus, zrcadlo či kružidlo), které na těchto obrazech sv. Jana Nepomuckého charakterizují, odvozuje z představy českého martyra zpovědního tajemství jako univerzitního mistra a upozorňuje na jejich významný literární zdroj ? snové vidění Janova současníka arcibiskupa Jana z Jenštejna z října roku 1378. Barokní umění, sv. Jan Nepomucký, ikonografie, Čechy
eng Toward the Iconography of Vision of St. John of Nepomuk in St. James Church at Jihlava. The article is devoted to Baroque art tradition - viewing of the topic of vision st. Jan of Nepomuk in home painting of the late 17th and early 18th century. Altarpiece of Jihlava, creatded by the painter Václav Jindřich Noska, painted in about 1705, combines a number of time-parallel iconographicly close art of views of saint Jan of Nepomuk from the region of Eastern Bohemia (Opocno, Havlickuv Brod, Častolovice, Habry, Ronov pod Troskami). Motive of astronomical attributes (globe, mirror or trammel), which in these pictures characterized st. Jan of Nepomuk, were derived from the idea of Czech martyr - master of confession secret and as the university master and draws attention to the important literary source - dream vision of Archbishop Jan Jenštejn contemporaries of Jan Nepomucký from the October of the 1378. Baroque Art, St. John of Nepomuk, Iconography, Czech Lands