Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Voda, loď, ryba: k ikonografii ?mokrého? světa v českém baroku.
Authors: Panoch Pavel
Year: 2006
Type of publication: článek v odborném periodiku
Name of source: Historický obzor
Publisher name: Aleš Skřivan
Place: Praha
Page from-to: 194-202
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Voda, loď, ryba: k ikonografii ?mokrého? světa v českém baroku. Kulturně-historický esej je věnován symbolické obraznosti barokního umění spjaté s vodním živlem. V úvodních oddílech statě jsou analyzovány tři způsoby vodní výtvarné meditace, spojené s motivy vodopádu, kašny a lázní, a připomenuty existenciální obavy spojované v raném novověku s mořskou plavbou a cestováním. V další pasáži se pozornost zaměřuje na krajinnou ?politiku vody?, jež byla jedním z vlivných estetických prvků při komponování šlechtických držav a sídel v barokních Čechách a na Moravě. Závěr pojednání se zaměřuje na ikonografii vodní fauny a rybářské hrátky jako dva populární motivy domácí barokní symboliky a konceptuální homiletiky. Barokní umění, ikonografie vodního světa, kazatelství
eng Water, Ship, Fish: Towards the Iconography of ?Wet? World in the Czech´s Baroque Art. Cultural-historical essay is devoted to symbolic imagery of Baroque art associated with water phenomena. In the introductory sections of article are analyzed three ways of water meditation, together with motifs of the waterfall, fountains and baths, and recalled existential concerns associated with the early modern maritime shipping and traveling. In another passage, attention focuses on "water policy" in landscape, which was one of the influential aesthetic elements in the composition of aristocratic residences and domains in Baroque Bohemia and Moravia. In conclusion focuses on the iconography of the aquatic fauna and fisheries play as two popular domestic baroque motifs and symbols of conceptual homiletics. Baroque Art, Iconography of Water´s World, Homiletics