Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

The role of residential schools in conception of the North Native American identities on an example of the Iroquois (Haudenosaunee) identity
Year: 2006
Type of publication: ostatní - přednáška nebo poster
Name of source:
Publisher name:
Place:
Page from-to:
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Role internátních škol na pojetí identit/y severoamerických indiánů na příkladu Irokézů Cílem tohoto příspěvku je poukázat na roli internátních škol pro indiány , kterou měly a mají na formování identit/y původních obyvatel Severní Ameriky na příkladu Irokézů. Internátní školy ovlivnily/ovlivňují identitu Irokézů v následujících formách: 1. internátní škola jako instituce vytvořená pro vzdělávací a politické cíle v kontextu soudobé politické situace a převládajícího světonázoru či ideologie majoritní společnosti, 2. internátní škola v rámci místa a prostoru, 3. internátní škola jako symbol a meta-narace.
eng The role of residential schools in conception of the North Native American identities on an example of the Iroquois (Haudenosaunee) identity The main purpose of this paper is to discover what is the role of school and education in forming of the Iroquois (group of the North Native Americans) identity. I will consider the following two areas: the school in general and the residential/boarding/industrial school in particular, in the following ways: the school as 1. an institution formed for educational and political goals in terms of contemporary political situation and ideology, 2. a place and a space, 3. a symbol and mettaranarrative. The basic question is: Has there been a different educational approach applied to the Iroquois in the U.S. and to the Iroquois in Canada? If so, how did it influence their conception of identity? Residential Schools, North Native Americans, Iroquois, Six Nations, Haudenosaunee, Identity