Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

default alt ff

Použití nástrojů generativní umělé inteligence (AI) při psaní kvalifikačních prací na KLK
Při zpracování kvalifikačních prací na Katedře literární kultury (KLK) je možné využívat nástroje generativní umělé inteligence. 
Doporučuje se je používat především pro:
•    orientační rešerše,
•    rozpracování argumentace,
•    shrnutí textu,
•    zlepšení srozumitelnosti a jazykového stylu akademického textu.
Tyto nástroje však nesmí nahrazovat klíčové části práce, jako jsou formulace výzkumných cílů, interpretace dat, tvorba textu v hlavních kapitolách nebo vyvozování vědeckých závěrů.
Celá práce musí být výsledkem vlastní intelektuální činnosti studenta a měla by odrážet jeho osobní přístup a porozumění tématu.

Povolená úroveň využití nástrojů AI odpovídá úrovni 3 stanovené ve fakultním doporučení: 
Rámcové užití AI: Nástroje generativní AI je možné použít jako konzultanta, např. při tvorbě struktury práce, prozkoumávání nápadů. Nad rámec možností uvedených pro úroveň 2 však není dovoleno použít celé pasáže generovaného textu přímo v těle práce, nebo je nutné takové pasáže explicitně citovat jako generované, podobně jako přímé citace jiných autorů. 
Viz doporučení na stránkách fakulty: https://ff.upce.cz/ff/pouzivani-umele-inteligence-ai-na-ff

Vzhledem k tomu, jak AI funguje a jaké má limity (např. tzv. halucinování, tedy generování nesprávných nebo smyšlených informací), je nutné každý výstup z těchto nástrojů pečlivě zkontrolovat a případně opravit, aby nedošlo k chybám či zkreslení.
AI nástroje se neuvádějí jako autoři textu, protože nesplňují podmínky autorství. Pokud ale při práci AI použijete, je nutné to v textu otevřeně deklarovat – konkrétně uvést v úvodu práce, zda byla AI využita, jaký nástroj a k čemu.
Toto pravidlo se nevztahuje na pomůcky, jako jsou nástroje pro kontrolu pravopisu, gramatiky nebo formátování citací (např. CitacePro).
Nepřiznané použití generativní AI je považováno za závažné porušení akademické etiky a negativně ovlivní hodnocení práce.